APPENDIX

(57)






ARTICLES

(59)



UPp-£AS 10T daie

Get Four
Free Issues

Register
Subscribe to BW
Customer Service

TODAY'S NEWS
NEWS ARCHIVE
NEWS SEARCH
SPECIAL REPORTS
LIFESTYLE
NEWSMAKER VIDEOS

MARKETS

STOCKS

FUNDS

SECTORS
ECONOMY & BONDS
INVESTING
GLOSSARY
NEWSLETTER *
SIGN-UP

BUSINESS DIRECTORY

Stop searching,

start finding!
Accounting ¢
Advertising & 1
Marketing o

: Alr Charter
Annuities

: Antivirus./ Anfisp
Solutions

i Architects

l PREMIUM CONTENT

| MBA Insider

l BW MAGAZINE

Get Four Free Issues

Register

Subscribe

| Customer Service
lONLINE FEATURES

Book Reviews

BW Video

Columnists

Interactive Gallery

Newsletters

Past Covers

60

DECEMBER 16, 2005 NEWS ANALYSIS
By Eamon Javers

Op-Eds for Sale

A columnist from a libertarian think tank admits
accepting payments to promote an indicted
{obbyist's clients. Will more examples follow?

A senior fellow at the Cato Institute resigned from the
libertarian think tank on Dec. 15 after admitting that he
had accepted payments from indicted Washington
lobbyist Jack Abramoff for writing op-ed arficles
favorable to the positions of some of Abramoff's

for Copley News Service, told BusinessWeek Online
that he had accepted money from Abramoff for writing .
between 12 and 24 articles over a period of years,
beginning in the mid '90s.

"It was a lapse of judgment on my part, and | take fulf
responsibility for it," Bandow said from a California
hospital, where he's recovering from recent knee
surgery.

After receiving BusinessWeek Online's inquiries about
the possibility of payments, Cato Communications

Page 1ot 4

SEARCH S

TOl

STORY TOOLS

__POPL

» Printer-Friendly Version
» E-Mail This Story

-

Kod
Dart

PEOPLE SEARCH

Veni

Insic
Cub

Search for business
contacts:
First Name ©

clients. Doug Bandow, who writes a syndicated column . LostMame: .

Company Name

PREMIUM SEARCH
Search by job title,
geography and build a
list of executive contacts

SEARCHEY
Ezoominfo

Eal o

Bod
A S
5. S&P
Pfize

Get Free

MARKET
DIiA
8P 500
Nasdaq__

Stocks |
Eaming
Create /{
Launch F

Director Jamie Dettmer said the think-tank determined that Bandow "engaged in
what we consider to be inappropriate behavior and he considers to be alapse in
judgment” and accepted his resignation. "Cato has an excellent reputation for
integrity, and we're zealous in guarding that,” Dettmer said.

Bandow has written more than 150 editorials and columns over the past five years,

each identifying his Cato affiliation. His syndicated column for Copley News
Service is featured in several hundred newspapers across the country. Bandow's
biography on the Cato Institute Web site-says he has also appeared as a
commentator on all the major television broadcast networks and the cable news

channels.

MULTIPLE TRAVAILS. A former Abramoff associate says Bandow and at least one

other think-tank expert were typically paid $2,000 per column to address specific

topics of interest to Abramoff's. clients. Bandow's standing as a columnist and think-

tank analyst provided a seemingly independent validation of the arguments the
Abramoff team were using to try to sway Congressional action.

Bandow confirms that he received $2,000 for some pieces, but says it was “usually

less than that amount.” He says he wrote all the pieces himself, though with topics
and information provided by Abramoff. He adds that he wouldn't write about

subjects that didn't interest him.

Abramoff was indicted in Florida in August on wire-fraud charges in refation to his
purchase of a Florida casino-boat company. He faces trial in January in that case,

http://www.businessweek.com/bwdaily{dnﬂash/decZOOS/nﬂOOS1216_1037~db016‘htm

8/2/2006




Op-Lids for Sale

Philanthropy
Podcasts

Special Reports
Auto‘geat o
Blogspotting

Brand New Day
Byte of the Apple
Deat Flow
Economics Unbound
Fine On Media

Hot Property
fnvesting Insights
New Tech in Asia
NussbaumOnDesign
Tech Beat

Working Parents
|recunoroey
J.D. Power Ratings
Product Reviews
Tech Stats

Wildstrom: Yech
Maven

[auros
Home Page
Auto Reviews
Classic Cars
Car Care & Safety
Hybrids
‘lNNOVAT!ON
& DESIGN
Home Page
Architecture
Brand Equity
Auto Design
Game Room
SMALLBE‘
Smart Answers
Success Stories
Today's Tip
lINVESTlNG
nvesting: Europe
Annual Reports
BW 50
S&P Picks & Pans
Stock Screeners
Free S&P Stock Report
|scoresoaros
Hot Growth 100
Mutual Funds
info Tech 100
S&P 500
fe-scuooLs

61

Page 2 of 4

Separately, a Senate committee and a Justice Dept. task force are investigating
allegations that Abramoff defrauded some of his clients — a handful of American
Indian tribes that had gotten wealth from funning casino-gaming operations on their
reservations. Abramoff's business partner, Michael Scanlon, pleaded guilty in
November to conspiring to corrupt public officials with gifts, including political
contributions, and defrauding clients, and is cooperating with the ongoing probe.

ATTITUDE SWING. A review of Bandow's columns and other written work shows
that he wrote favorably about Abramoff's indian tribal clients — as well as another
Abramoff client, the Commonwealth of the Northern Mariana Islands — as far back
as 1997, One column, syndicated by the Copley News Service, saluted one
Abramoff client tribe, the Mississippi Choctaws, for their entrepreneurial spirit, hard
work, and commitment to free enterprise. “The Choctaws offer a model for other
tribes,” Bandow wrote.

Bandow wrote a column earfier this year - well after the disclosure that Abramoff
was under federal investigation — saying that wealthy Indian tribes had become yet
anather "well-funded special interest seeking political favors.” in response to
BusinessWeek Online's inquiry, Bandow said his views of Indian gambling have
shifted over the years. "it's gone well beyond what it once was," he ‘said,

in none of Bandow's op-eds were any Abramoff payments disclosed, however —
nor were they disclosed to the Cato Institute. On Dec. 18, Copley News Service
announced it is suspending Bandow pending its own review. In a statement,
Gienda Winders, Copley News Service editor and vice-president, said: “We want to
make sure we have all the facts before we take final action. But it had never been

our policy to distribute work paid for by third parties whose rolé is not disclosed by
the columnist.”

For years, rumors have swirled of an underground opinion "pay-for-play” industry in
Washington in which think-tank employees and pundits trade their ability to shape
public perception for cash.

_. "NAIVE PURITY STANDARD.” Bandow isn't the only think-tanker to have received

payments from Abramoff for writing articles. Peter Ferrara, a senior policy adviser
at the conservative Institute for Palicy Innovation, says he, too, took money from
Abramoff to write op-ed pieces boosting the lobbyist's clients. "l do that all the
time," Ferrara says. "I've done that in the past, and I'f do it in the future.”

Ferrara, who has been an influential conservative voice on Social Security reform,
among other issues, says he doesn't see a confiict of interest in taking undisclosed
money to write op-ed pieces because his columns never violated his ideological
principles. :

"It's a matter of general support,” Ferrara says. "These are my views, and if you
want to support them, then that's good.” But he adds that at some point over the
years, Abramoff stopped working with him: "Jack lost interest in me and felt he had
other writers who were writing in more prominent publications,” Ferrara says. -

"SIMILAR ARRANGEMENTS.” Ferrara's boss has a very different take on the
Abramoff op-ed writing than did his peers at Cato. "lf somebody pinned me down
and said, 'Do you think this is wrong or unethical? I'd say no," says Tom
Giovanetti, president of the Institute for Policy Innovation. Giovanetii says critics
are applying a "naive purity standard" to the op-ed business. "l have a sense that
there are a lot of people at think tanks who have similar arrangements.”

Ferrara began working at the Institute for Policy Innovation after the period during
which he wrote the op-ed pieces for Abramoff. Earlier, he worked at the activist

anti-tax organization Americans for Tax Reform.

hitp://www businessweek. com/bwdaily/dnflash/dec2005/nf20051216 1037 db016.htm

8/2/2006



62

SPTAAS 2UL DdIv rapge Juler

Undergrad Programs  Ferrara wouldn't say which publications have published pieces for which Abramoff
MBA Blogs paid him. But a review of his work shows that he wrote articles for The Washington
MBA Profiles Times that were favorable to the Choctaw Indians and the Mariana islands. He also
- {MBA Rankings wrote a 1998 book called The Choctaw Revolution: Lessons for Federal Indian
Who's Hiring Grads Policy. Ferrara says the tribe paid him directly for his work on the book, which was

-T::‘*—: published by the Americans for Tax Reform Foundation and is still available for sale
BW EXTRAS on Amazon.com (AMZN ).
Iaw pigitat

OF et 2

http/fwww businessweek.com/bwdaily/dnflash/dec2005/mt2005 1 21 0_1U3/_uoviv.uun



63

Boston.com / News / Nation / Antitax activist says he got $1.5m from tribes Page 1 of 3

boston, com

THIS STORY HAS BEEN FORMATTED FOR EASY PRINTING

Grover Norquist said gambling interests wer
not what prompted him lo arrange White -
House meetings for the tribes. (Globe Staff
Fite Phote / Dina Rudick)

Antitax activist says he got $1.5m from tribes The Boston Blob
Set up policy talks with president ,

By Michael Kranish, Globe Staff | May 13, 2005

WASHINGTON -- Antitax activist Grover Norquist said yesterday that his organization has received nearly $1.5
million from indian tribes in the past five years and that he arranged for tribal leaders to attend meetings to
discuss tax policy with President Bush every year for the past four years.

indian tribes have opposed iongstanding proposals to impose a federal tax on their gaming revenues. A White
House official said Bush did meet with tribal leaders in small groups that also included state tegistators but said
that federal policy on Indian casinos was not discussed.

Norquist, who has never before revealed the extent of the money he received from Indians, said he invited the
tribes to meet with Bush because they supported the president's tax cut policies, not to lobby for casino interests

Norquist also said for the first time that his group, Americans for Tax Reform, sent $1.15 million, which came fror

a single Indian tribe that runs a casino in Mississippi, to two antigambling groups who were opposing rival gamin;
operations in next-door Alabama.

The Alabama Christian Coalition, which has a strict policy against receiving money tied to gambling interests,
received $850,000, and Citizens Against Legalized Lottery received $300,000, Norquist said.

Norquist said he sent money to the two antigambling groups in Alabama because the tribe wanted to block

gambling competition in that state. He said he and his staff never informed the Alabama Christian Coalition abou
the original source of the funds.

John Giles, president of the Alabama Christian Coalition, confirmed that he received a contribution from
Americans for Tax Reform in 2000 and was never told the money originated from a tribe with gambling interests.

"l confirm to you that ATR was a donor, and we do not accept gambling money directly or indirectly, period," Gile
said.

Jim Cooper, the former chairman of Citizens Against Legalized Lottery, said he recalled receiving a large donatic
but didn't have his records available to confirm that it was $300,000. But he said that "to the best of our
knowledge we received no money from sources related to gambling."

Norquist's role in helping the Indian tribes has been mined during i igations into his Iongtime friend,
Washington lobbyist Jack Abramoff, who consulted for indian tribes with gaming interests and advised them to
donate large sums to organizations with ties to top Republicans. Two Senate committees and the Justice



64

Boston.com / News / Nation / Antitax activist says be got $1.5m from tribes Page 2 of 3

Department are all probing afiegations that Abramoff took advantage of the tribes and used them to funnel
money to his friends.

Norquist agreed to be interviewed this week to respond to questions from the Globe about his role in helping
Indian tribes with casino interests and his connection to Abramoff, a friend from his days organizing college
Republicans in Massachusetts.

A native of Weston, Mass., Norquist, 48, has become one of the most influential figures in Washington,
bringing fogether White House officials and leading conservatives in weekly meetings to promote policies that
cut taxes. He has always refused to reveal the names of donors 1o his group — a refusal he said he recently
repeated to the Senate Committee on Indian Affairs, which is investigating groups fobbying for indian fribes.

Norquist said his group’s role in setting up White House meetings for tribal leaders, and his role in funneling
money to antigambling groups in Alabama, were consistent with his longstanding positions against new
taxation and state lotteries.

"This is all completely legit,” Norquist said during one of three interviews this week. "The only reason someone
would try to make it sound bad is they don't like Indians or Abramoff.”

Norquist told the Globe that meetings with Bush happened on an annual basis between 2001 and 2004, with
several tribal leaders involved in each meeting.

Erin Healy, a White House spokesman, confirmed that tribal leaders met with Bush on numerous occasions
and that the meetings included discussions of tax policy. "The president does meet with local and community
and tribal leaders . . . to talk about his priorities and issues he is focusing on," Healy said.

During a congressional hearing last year, Bernie Sprague, subchief of the Saginaw Chippewa tribe, said that
he was told by Abramoff to confribute $25,000 to Norquist's group. When Sprague was asked why his tribe
contributed the money to Norquist, he responded: "It was because Mr. Abramoff suggested that we make
these donations to these various groups and organizations . . . because they help us.”

Norquist, however, is taking pains fo demonstrate that his efforts to introduce the tribal leaders to Bush were
unrelated to their contributions to his group.

On May 8, his group sent letters fo the leaders of the Saginaw Chippewa tribe of Michigan and the Coushatta
Indian tribe of Louisiana. In the letters, which he provided to the Globe, a Norquist aide wrote that the meeting
with the president took place because of the tribe's involvement in a group that supported Bush's tax cuts.

"There may be some confusion‘on behalf of a previous administration of your tribe. . . . Recent press reports
appeared to suggest that some staff of your tribe’s previous leadership thought that they were making a
contribution to ATR in order to be invited to a White House event,” wrote Norquist's associate, Amanda K.
Hy;ira She wrote that the meeting was "an effort to involve Indian nations and state legislatures in federal
pelicy."

Norquist, asked if he was aware that Abramoff was telling tribes to contribute to Americans for Tax Reform,
said he wasn't aware of a specific instance, but he said: "If Jack said to tribes, "You don't want to be taxed, you
should support ATR,' that makes sense that he would do that"

Abramoff declined comment, a spokesman said.

Norquist declined to name the tribe that gave his group the $1.15 million that was tumned over to the Alabama
antigambling groups. He did say he has worked closely with the Choctaws, who have a casino in Mississippi.
Norquist said his donor list is secret and it would be up to tribes to acknowledge any role as a funder. A
Choctaw spokesman declined to comment.

Norquist's $850,_000 contribution to the Alabama Christian Coalition has not been previously made public.
Asked why he didn't tell the coalition that the money originated with an Indian tribe that runs a casino, Norquist



65

Boston.com / News / Nation / Antitax activist says he got $1.5m from tribes Page 3 of 3

said his group said nothing to the coalition to "suggest it was a contribution anything other than from ATR.
There is not anything more to the story.”

Norquist said he was not aware of the coalition’s policy against accepting gambling-related money, and he

said he couldn't say whether the tribe's contribution came from gambling profits or other revenues, although he
acknowledged it ran a casino.

The Alabama Christian Coalition says on its website that it has a strict policy against taking gambling-related
money.

"While there is nothing illegal about taking gambling money, for the [coalition] to willingly do so would be
abhorrently unethical,” the website reads.

Michael Kranish can be reached at kranish@globe.com.

© Copyright 2005 The New York Times Company



66

Browse Display Page 1 of 2

M Copyright 1999 News World Communications, Inc,
The Washington Times

January 30, 1999, Saturday, Final Edition
SECTION: PART C; COMMENTARY; Pg. C3
LENGTH: 877 words
HEADLINE: Tuning in to Channe! One
BYLINE: Grover Norquist

BODY:
An independent news media outlet not controlled by liberals has seeped into the public
schools. The liberais are hysterical in trying to stop it.

Channel One Network provides a daily 12 minute news program for middle and high school
students in 12,000 public, private and parochial schools across the country, Its daily
audience of 8.5 million is quite close to the daily audience of the major network evening
news shows. Indeed, Channel One reaches 5 times as many teen-agers each day as the
news shows on ABC, CBS, NBC and CNN combined.

Each éch’cvol that signs up for Channel One receives $50,000 worth of telecommunications
equipment, including a fiXed KU band satellite dish, 19-inch color TVs in every classroom,
VCRs and internal wirjag, with complete maintenance by Channel One. Apart from Channel
One's daily news prdgram, the school can use this telecommunications network for any other
educational, training or student programming they choose.

Indeed, Channel One provides an additional two hours per day of optional educational
programming, including historical documentaries, biographies and programs on
mathematics, science and art. ARter the school receives the Channel One service for six
years; all the telecommunications equipment becomes the property of the school.

The entirely original daily news program is produced by Channel One's own staff and
reporters-on location around the world. The program is geared to interest teen-agers in the
news and is highly popular with students. The Institute for Social Research at the University
of Michigan reports that 93 percent of teachers and 85 percent of school principals say they
would recommend Channel One to other schools. The daily news show now has more than
159 awards in less than 10 years, including the Faith and Values Award, the Responsibility in
Television Award, and the prestigious George-Foster Peabody Award.

The news program is providedbto each school every day in advance for prescreening. If the
school considers the program inappropriate in any way, it doesn't have to air it for the
students. That has almost never happened.in nearly 10 years of broadcasts.

And what does Channel One charge the students for %Wre service? Absolutely nothing.
The entire operation is financed at a profit by 2 minutes of commercials in the daily 12
minute broadcast.

Critics accuse Channel One of committing capitalism in the classroom with its comimercdials.
But those 2 minutes of ads each day are a far better way of financing the
telecommunications equipment and programming Channel One provides than using taxpayer
funds, Channel-One has come up with a brilliant free market innovation that can translate
into lower taxes.



67

Browse Display Page 2 of 2

Indeed, every newspaper and magazine used in a classroom is filled with ads, as is the
Internet, now used in schools as well. Ads also are found in student newspapers and

yearbooks, and at school sports events. Channel One ads are the same as those seen on
network TV by teen-agers every day.

Critics also lamely claim that with Channel One students are wasting valuable class time
watching TV. But Channe! One is simply an advanced technological version of educational
films, which have been used in schools at least since the 1950s. Teachers use the Channel
One news programs to begin discussions of classroom subjects referenced in the broadcasts,

as well as using the longer educational programs to help teach basic subjects across the
board.

Here's some better clues to the real source of opposition. Channel One producer, Andy Hill,
is one of the creators of the prime-time TV shows "Touched By An Angel" and "Promised
Land,” acclaimed by conservatives as the best on TV. Channel One, in fact, publicly touts

itself as "an old-fashioned newscast that often reflects traditional values no longer see non-
‘network news,"

One liberal academic attacked Channel One because its programs "often highlight a
conservative viewpoint and valorize male role models."” Repeating that criticism, a study
from the Vassar Deépartment of Sociology also complains about Channel One reports "on the
flat tax, punishment for violent teen-agers, and the proposed amendment to ban flag

burning." One supportive teacher says without Channel One her students "wouldn't know
who Pat Buchanan was.”

The Vassar study further complains that Channel One programs "suggest, often quite
directly, that the fundamental issues are about individual moral choices. For example, a
report on teen-age mothers closed with an explicit call for teen abstinence from sexual
activity. And reports on teen-age pregnancy and teens in prison suggested that teens are
responsible for their own poor choices and resulting consequences.” Horrors!

At least Catholic schools know a good deal when they see one. Monsignor John W. Jordan,
executive director of Serve Our Schools and Parishes, writes to Channel One, "The traditional
values you espouse are highly consistent with those we teach. Channel One has proven to
be a staunch friend to traditional Catholic educators.”

public schools that do not have Channel One are missing out on a good deal for the
taxpayers as well as their students.

Grover Norquist is president of Americans for Tax Reform.

LOAD-DATE: January 30, 1999
Document 1 of 1

About LexisNexis™ | Terms and Conditions | - Privacy Policy | Support identifier
Copyright © 2006 LexisNexis, a division of Reed Elsevier Inc. All rights reserved.



68

POLICY BRIEF FROM AMERICANS FOR TAX REFORM

The Clear Benefits of Channel One

By Peter 1. Ferrara
May 19, 1999

In this Policy Brief:

What is Channel One?

The True Costs of Channel One
The True Benefits of Channel One
Conclusions

* s o

Channel One is an original, daily, 12 minute news program created
expressly for teenagers. It is beamed by satellite each night to about
12,000 public, private and parochial middie and high schools across
the country. It is shown the next day on classroom television monitors
to an audience of 8.1 million students, reaching 5 times as many
teenagers as the daily news shows of ABC, CBS, NBC, and CNN
combined.

In a 1998 study, Max Sawicky and Alex Molnar concluded that Channel
One costs taxpayers across the country $1.8 billion each year. This
study, however, was deeply flawed methodologically and its
conclusions, therefore, are incorrect.

The truth is that Channel One involves no costs to taxpayers. It is a
free service financed by 2 minutes of paid commercials during each
daily 12 minute news program.

Indeed, taxpayers receive considerable net benefits from Channel One.
First, the daily news program is used to educate students about
current events, social studies, economics, geography, history and
other subjects. Teachers and school administrators have heavily
praised the program for its educational value, and it has won
numerous prestigious awards.

Moreover, Channel One also offers subscribers several hours of
optional, free educational videos each week covering a wide range of
subjects and these videos are also heavily used by the schools. In
addition, Channel One provides each subscribing school, also free of



69

charge, with its own telecommunications equipment to receive and
transmit the news program and educational videos. This equipment
can then be used by the school! for any other broadcast, video, or
student activity it chooses.

This arrangement, therefore, greatly benefits taxpayers as well as
students. As we will discuss, the value of the full range of benefits
provided by Channel One is at least $425 million for the public schools
alone. In fact, taxpayers shouid question schools that do not have
Channel One as to why they have not taken advantage of the windfall
from this market innovation.

These issues will be thoroughly discussed in this report. We will begin
by first discussing in more detail Channel One and the service it
provides. Then we will discuss the findings of Sawicky and Molnar, and
why their analysis is flawed and their conclusions incorrect. In the
process, we will analyze the true costs and benefits of Channel One.

What Is Channel One?

Channel One provides a daily 12 minute news program for middle and
high school students in about 12,000 middle and high schools across
the country, including public, private and parochial schools. This
covers about 40% of all middle and high schools in the country.

The news program is entirely original, produced by Channel One’s own
staff and reporters on location around the world. The program is
written and designed specifically to interest teenagers. It is beamed by
satellite each night to the subscribing schools, and then shown on TV
monitors in each classroom the next day. The daily audience includes
about 8.1 million students, which is close to the daily audience of the
major network evening new shows. Indeed, Channel One reaches 5
times as many teenagers each day as the news shows on ABC, CBS,
NBC, and CNN combined.

No one is forced to watch Channel One. The program is available for
prescreening each morning by school administrators and teachers. If
the school considers the program inappropriate in any way, it doesn’t
have to air it for students. If an individual teacher doesn’t want to use
the program in their classrooms that day, they can opt their class out
as well. If an individual student’s parents don‘t want their child
watching Channel One for any reason, the can choose to have their
child opt out as well. In about 10 years of Channel One broadcasts,
however, any such opting out has been negligible.



70

Each school that subscribes to Channel One receives about $25,000
worth of telecommunications equipment, so that it can receive and
broadcast the daily news program to its students. This equipment
includes a fixed KU band satellite dish, an addressable receiver, 19 or
25 inch color TVs in every classroom, VCRs, and internal wiring with
complete maintenance by Channel One. Apart from Channel One's
daily news program, the school can use this telecommunications
network for any other educational, training, or student programming it
chooses.

In fact, Channel One provides hours of additionai, optional, educational
programming every day, including historical documentaries,
biographies, and programs on mathematics, science, and art. This
adds up to over 250 hours and more than 400 separate programs each
year. In schools subscribing to Channel One, 97% of teachers report
that they have used these videos, and two-thirds (66%) say they do
so frequently. Buying the library of educational videos themselves
would cost each school about $36,000 per year.

Students, teachers and administrators report a high level of
satisfaction with Channel One. Remarkably, 99% of schools
subscribing to the service renew their contracts each year. A 1994
study by the Institute for Social Research at the University of Michigan
found 93% of teachers in schools using Channel One would
recommend it to other schools. A more recent, 1999 study by Applied
Research Consulting (ARC) found that after 10 years of operation now
98% of teachers in Channel One schools would recommend it. The
same proportion, 98%, also wanted their schools to continue to
receive Channel One. Channel One is now seen by over 400,000
teachers every day.

The study also found that 91% of these teachers think Channel One is
valuable in informing their students about current events. In addition,
89% believe students learn more from Channel One than from news
seen at home, and 80% regularly discuss the shows in their classes.
Over 90% of the teachers also report that Channel One programs are
appropriate for teenagers, interesting to teens, and driven by positive
values. And 94% report that they believe Channel One reporters were
good role models for their students

Among students, the ARC study found that 85% wanted their school to
keep Channel One. The students reported that Channel One was
educational, interesting, and their "No. 1 source of news." Over three-
fourths of students also report that the information they learn from



71

watching Channel One is as valuable or even more valuable than the
other things they learn in school. A Gallup poll also found that 86% of
teenagers thought Channel One was an "Excellent" or "Good" idea for
their schools.

In the 1997-98 school year, Channel One correspondents broadcast
original news segments from nearly 2 dozen countries around the
world. Original interviews have recently included General Colin Powell,
Newt Gingrich, Walter Cronkite, Mikhail Gorbachev, and House
Speaker Dennis Hastert, who gave his only interview on his first day as
Speaker to Channel One.

Channel One coverage focuses on aspects of stories that would be
particularly interesting to teenagers. For example, the coverage of the
death of Jordan’s King Hussein discussed the challenges Hussein faced
when he became King as a teenager. The segment was also able to
devote time to the history of Jordan, providing educational information
to teenagers that helps them put the story in context. This would not
be included in the more rushed network newscasts.

Channel One stories also cover positive role models for teenagers. Our
story discussed a young man who climbed out of poverty and ended
up at the U.S. Naval Academy. Another discussed a high school
student who spent the summer doing volunteer work for Mother
Theresa.

The philosophy of Channel One is to emphasize facts and in-depth
coverage and avoid the sensationalism of much of TV news. TIME
magazine reports,

"Perhaps most impressive is Channel One’s coverage of world affairs.
At a time when the broadcast networks are cutting back on their
overseas coverage, Channel One has sent its correspondents to Haiti,
Rwanda, Bosnia and other global hot spots. Their stories often run
three or four minutes - enormous by network news standards - and
have an immediacy young audiences can relate to.

Similarly, in a story entitled "Day v. Night", Brill’'s Content Magazine
last fall compared Channel One’s coverage of major news events quite
favorably to the NBC Nightly News. Among other issues, the article
noted Channel One’s sensitive treatment of the school shootings in
Jonesboro, Ark. Afraid that extensive coverage might produce copycat



72

shootings, Channel One delayed coverage while it consulted with
teachers nationwide. It’s coverage then focused on how some students
had heard of the shooting plot and failed to report it. The segment
encouraged students to look out for signs of danger and report
potential trouble. Channel One was aiso praised for its sensitive
handling of the Clinton/Lewinsky story.

Channel One now has a formal cooperative arrangement with ABC
News, sharing news coverage and resources. As a result, Channel One
reporters have appeared on ABC News broadcasts, and Peter Jennings
and Ted Koppel have co-anchored Channel One programs. Channel
One has also worked cooperatively on news stories with Time
magazine, U.S. News and World Report, and USA Weekend.

Channel One’s President of Programming is Andrew Hill, who holds a
master’s degree in education and was formerly President of CBS
Productions. In that capacity, he produced some of the best and most
widely proclaimed family programs on television, including Touched by
an Angel, Promised Land, and Dr. Quinn’s, Medicine Woman. The
Channel One staff includes several other former major network news
journalists and senior educators.

Channel One provides teachers with guides, calendars, lesson plans,
academic resources, and other materials to help them integrate the
news program and optional videos into their curriculum. A daily
Educator’s Guide offers suggestions regarding how to incorporate
upcoming news programs and educational videos into teacher’s lesson
plans. It includes discussion questions relating to the newscast and the
videos to promote classroom analysis after the programs are shown.

The Channel One service also includes a website for teachers offering
daily lesson plans, academic resources, and discussion groups with
other teachers around the country. It also provides analysis and
sequencing questions to help develop critical thinking skills, and a daily
writing assignment for students so teachers can use the news program
to help develop composition skills. Another section helps teachers
instruct students regarding vocabulary words used in broadcasts.

Teachers consequently do use the Channe! One newscast as a starting
off point for classroom discussions and instruction. It is obviously
useful in this regard in Current Events and Social Studies classes. But
it can also be useful in teaching geography, English, science and math.
The educational videos, of course, are directly instructional in almost
every subject.



73

Bruce Hunter, Principal of Washington Middie School in Seattle, Wash.
Explains how and why his teachers use Channel One:

"We feel middle-school students don't get enough information about
the news..[Channel One] is an opportunity for us to give them that

experience each day and use it as an opportunity to discuss current
events."”

Similarly, Jake Summerall, a teacher at Nazareth Academy in La
Grange Park, Iil. writes,

"I teach a Current Events class and let me tell you, my students really
enjoy watching the program every morning. Most of our class
discussions are based on your cover stories that we watch and learn
about every morning. It’s a pleasure to view your show and I would
like to say, keep up the excellent job that is being done."

From Phoenix City Middie School in Phoenix City, Alabama, teacher
Nikki Robertson writes,

My sixth grade Social Studies classes love to watch Channel One every
day! The students keep a Channel One journal in which they write
about the stories they view on Channel One each day. They also
locate, mark, and write the latitude and longitude of locations
discussed in Channel One stories each day. Not only do the students
get a daily dose of map skills, they also stay current on daily events. I
feel that through the use of Channel One in my classroom my students
are more prepared for life in the real world.

Cheryl Huddieston, a teacher in Hot Springs High School in Hot
Springs, South Dakota also writes, "almost all of your topics have been
relevant jumping off points for other discussions in my class.”

Catholic schools have found Channel One highly beneficial as well.
Monsignor John Jordan of the National Catholic Education Association
writes,

"Channel One is a valued part of daily education in 1100 of our
Catholic schools. Channel One is viewed daily by thousands of religious



74

and lay teachers who monitor your programming. The traditional
values you espouse are highly consistent with those we teach.

Jordan also writes,

"The Channel One network helps to deliver our training programs to
the thousands of teachers in our Catholic secondary and middle
schools throughout North America. The Channel One Network, as a
medium for this project, has opened up avenues for teachers to
receive theology courses via live interactive television. Reaching over
1100 Catholic schools just through Channel One is ...a real gold mine
for Catholic schools.

The daily Channel One news show has now won over 200 journalism
awards after just 10 years of broadcasts. These include the prestigious
George Foster Peabody award, the Edward R. Murrow Responsibility in
Television Award, the Faith and Values Award, the Christopher Award,
and the Catholic Julian Award. For years, the Armed Forces Radio and
Television Service has also broadcast Channel One’s daily news show
to American personnel stationed in 156 countries around the world,
including Germany, Italy, Turkey, Panama, the Azores, Japan, the
Philippines, Australia, Korea, Cuba, Iceland, Spain, Greece, the Indian
Ocean, and the Marshall Islands.

Some have criticized Channel One for the two minutes of advertising
on its daily newscast, which finances the entire service - the news
program, the educational videos, and the telecommunications
equipment. But every newspaper and magazine used in a classroom
contains numerous ads, as does the Internet, now used in schools as
well. Ads are also found in student newspapers and yearbooks, at
school sporting events, and on educational software.

The Channel One ads are standard network fare that students would
generally have seen at home. Indeed, Channel One rejects as
inappropriate some ads that are run on national TV. Channel One wiil
not accept ads regarding tobacco products, alcoholic beverages,
abortion, contraception, firearms, movies not rated G or PG, politics,
prescription drugs, gambling, and others. Over the years, moreover,
Channel One has run over $100 million worth of public service ads free
of charge, for such causes as the Partnership for a Drug Free America,
the Centers for Disease Control, the American Cancer Society, the
Points of Light Foundation, the Center for Gang Violence, Mothers
Against Drunk Driving, and the National Center for Missing and
Exploited Children.



75

Most importantly, a study of this advertising issue by researchers at
Boston University and Santa Clara University found that students
understand that the commercials pay for the educational programs
and that the school is not endorsing the products advertised. The
students recognize this in regard to Channel One just as they do for
ads in newspapers and magazines distributed in class, or in their
student and hometown newspapers.

Educators generally seem to reach the same conclusion on this issue
as the staff of the Kansas State Board of Education, which found,

American students benefit educationally from well-designed, well
produced, and informative daily news programs designed especially for
them. Such programming is technologicaily possible and economically
feasible only through commercial marketing. It would be shortsighted
to deny this opportunity.

The True Costs of Channel One

Even though Channel One is provided to schools free of charge,
Sawicky and Molnar conclude that " The twelve minute Channel One
program costs American taxpayers $1.8 billion annually." This
conclusion is completely erroneous. For while the authors prove adept
at arithmetic, the data they have worked with have nothing to do with
costs incurred by or for Channel One.

Sawicky and Molnar start with data on each state’s current annual
expenditures for al public elementary and secondary schools. They
then use data on average daily school attendance in each state to
calculate an average annual expenditure per student. Then using data
on the average length of a school day in each state, they determine
what proportion of school time each day and then each year is used by
Channel One’s daily 12 minute newscast. They then multiply this
proportion by the average annual education expenditure per student in
each state to determine a cost per student in each state for Channel
One.

From this data, they then calculate a national average annual cost per
student for Channel One of $229. They then multiply this by an
estimate of the total number of public school students that view
Channel One daily to reach a total annual public school cost for
Channel One of $1.8 biilion.



76

What Sawicky and Molnar have calculated is the proportion of total
annual expenditures for the public schools that use Channel One equal
to the proportion of annual class time in those schools represented by
Channel One’s daily 12 minute newscast. This is a completely
meaningless statistic. To say that it reflects the costs to taxpayers of
Channel One is thoroughly fallacious as a matter of basic economics.

The costs that Sawicky and Molnar calculate are not variable or
marginal costs incurred for or because of Channel One. They are fixed
costs independent of Channel One that the schools have decided to
incur whether or not they subscribe to Channel One. In other words,
the costs that Sawicky and Molnar identify have nothing to do with
Channel One. They are costs for teacher and administrator salaries,
school supplies, books, and general school operations.

A valid economic analysis of the costs to schools of Channel One would
focus on the variable or marginal costs for the school created by
Channel One, not the fixed, general, aggregate costs the school will
incur regardless of whether it subsidizes Channel One. The variable or
marginal costs to schools for Channel One are zero. Again, Channel
One charges schools no fee for its service. It also pays for, installs,
and maintains all the necessary equipment to receive Channel One
broadcasts. The school have to incur no new costs to accommodate or
receive Channel One. Therefore, the true economic cost to taxpayers
of Channel One is zero.

The same analysis applies to the 2 minutes of advertising on each 12
minute Channel One newscast. Sawicky and Molnar calculate that this
portion of the newscast costs taxpayers $300 million each year out of
the supposed total $1.8 billion Channel One cost. They determine this
by just muitiplying the supposed $18 billion total cost by the
proportion of Channel One's 12 minute broadcast devoted to
commercials - one-sixth.

But this $300 million is just again the fixed costs of general school
operations independent of Channel One, not any marginal or variable
costs incurred as a result of Channel One. School across the country
are not spending $300 million per year as a result of Channel One
commercials. The marginal or variable costs to schools for Channel
One commercials is again zero.

Sawicky and Molnar try to argue for their analysis by saying that time
is money. But this nonanalytical slogan does not justify the economic
fallacy of counting the general fixed costs of school operations



77

independent of Channel One as the costs of Channel One. As a matter
of economic analysis, the costs of Channel One to schools are the
marginal or variable costs schools have to bear as a resuit of Channel
One. As shown above, these costs to the school are zero. Therefore,
the true economic cost to schools of Channel One is zero. To teli the
public that costs for teacher and principal salaries, school supplies,
books, and other general school operations incurred independently of
Channel One are somehow the costs of Channel One is quite simply
misleading propaganda.

If it could be shown that the Channel One broadcast has no
educational value and is a complete waste of time, then the numbers
that Sawicky and Molnar calculate could be considered a rough
approximation of the economic value of that lost time. But Sawicky
and Molnar expressly disavow any effort to make this argument,
saying at the outset "appraising the educational value of Channel One
is beyond the scope of this analysis” and later "We make no judgment
on the educational value of Channel One.”

Indeed, any such argument would be foolhardy, for the considerable
evidence discussed above regarding the educational value of Channel
One just scratches the surface of the available evidence. The 2
minutes of daily ads in the newscast have inspired some ideological
opposition to Channel One on the grounds that it "commercializes"
education. But no credible, qualified source raises any serious doubt
that Channel One offers at least as much educational value as any
other educational materials that might be used during those 12
minutes each day.

In fact, the real market evidence we have as to the educational value
of Channel One is that 12,000 schools, with 400,000 teachers,
representing about 40% of all secondary schools, have decided that
the educational value of Channel One is well worth the 12 minutes of
time each day devoted to it. In other words, a large and still growing
number of the people who are in charge in the schools of deciding
what has educational value have concluded that the educational value
of Channel One warrants the time devoted to its use. To argue that
Channel One has no educational value, Sawicky and Molnar would
have to substitute their judgment for the judgment of all these
professionals employed for their very expertise in making such
decisions. There is no sound basis, as a matter of economics or
otherwise, for such a substitution of judgment.



78

Might the 2 minutes of advertising included in the Channel One
newscast at least be considered as lacking any educational value?
These 2 minutes are an integral part of the Channel One service;
indeed, they are the key part that finances everything else. They
cannot be separated from the rest of the service and considered in
isolation. The question that educators must consider is whether the
educational value of the Channel One service is worth the 12 minutes
each day devoted to the newscast as a whole. A huge and increasing
number of professional educators employed to make precisely that
decision are saying yes.

The two minutes of advertising on the Channel One newscast are
analogous to the ads in newspapers and magazines that might be used
in class, or the ads seen on the Internet or on educational software, or
the credits on educational films. Students utilizing these resources
may spend some time reading the ads or credits. But educators
consider the time so spent to be de minimis, and to not deprive the
materials overall of sufficient educational value for the time devoted to
them. The same point applies to Channel One.

Indeed, any private news source must inciude some advertisements in
order to pay the bills. To say that all such ads are to be banned from
schools as not educational would amount to a ban on all private news
sources in schools, as well as all student newspapers. The only source
of news broadcasts or materials in classes would then be the
government. This would not be desirable in a free, pluralistic,
democratic society.

The True Benefits of Channel One

While Channel One involves no actual costs for taxpayers, it provides
them with several clear benefits. First is the 12 minute daily newscast
itself. As the discussion above indicates, this newscast has substantial
educational value. Teachers use the newscast to teach current events
and social studies, as well as economics, history, geography, and
vocabulary. A large and growing proportion of professional educators
charged with deciding what has educational value has determined that
Channel One is well worthwhile. The newscast has won over 200
awards for its content, which is developed by top media professionals
with network experience. While it is hard to put a number on the
educational value of Channel One, that value is clearly substantial. It
would cost schools across the country close to $15 million to replicate
the daily news show. And that cost would not measure the full value of
the programming to students.



79

Yet, while Sawicky and Moinar repeatedly state that they make no
judgment or appraisal of Channel One’s value, in a discussion of the
costs and benefits of Channel One, they assert that "the logical market
value of Channel One’s programming is zero." Their discussion, then,
credits no value to the Channel One newscast.

The authors reach this intellectual dead end by arguing that an
alternative to Channel One is offered to schools by CNN: Newsroom-
World View. Since this alternative is offered at no charge to schools,
the authors conciude that the market value of the newscast provided
by Channel One is zero. They conclude from this reasoning that there
is no value of the Channel One newscast to weigh against their alleged
costs of the program.

On this fallacious excuse for economic reasoning, there would be no
value to the CNN newscast as well. Consequently, there would be no
reason for schools to ever broadcast either news program. Indeed, on
this reasoning, the "logical market value" of all cable and satellite TV
services to homes would be zero, since a free alternative is available -
the standard, over-the-air, broadcast networks and local TV stations.
If Sawicky and Molnar had been advising Ted Turner, he would never
have started CNN.

Moreover, the CNN newsfeed is not at all comparable to Channel One.
CNN just splices together segments of its standard, daily, adult
broadcast. It does not involve original programming designed to
interest and inform teens. Nor does it involve accompanying materials
to integrate the broadcast into the curriculum and assist in using it to
educate, as Channel One does. It also, by the way, amounts to an
advertisement for CNN, and is part of the company’s marketing
strategy.

A thought experiment will clarify the issue quite succinctly. Suppose
Alex Molnar offered to play first base for the St. Louis Cardinals for
free next season. Would that mean that the "logical market value" of
Mark McGwire as a baseball player would fall to zero?

Another major benefit of Channel One is the several hours per week,
amounting to 250 hours per year, of free educational videos that
Channel One subscribers can choose to receive from Channel One.
These are purely educational videos covering a wide range of subjects.
If a school were to purchase the 400 different videos Channel One
offers each year, it would cost roughly $36,000. Alex Moinar’s own
school, the University of Wisconsin, in fact spends thousands of



80

taxpayer dollars each year buying many of the same videos Channel
One offers for free, or videos from the same educational service and
catalog that supplies Channel One. Over the 12,000 schools using
Channel One, the yearly value of these videos would be over $400
miltion. For just the public schools using Channe! One the value would
be $360 million. Sawicky and Molnar completely ignore these
educational videos in their study, and consequently, their analysis is
incomplete and inadequate.

Finally, Channel One provides each school free of charge a full
telecommunications network, including satellite dish, addressabie
receiver, TV monitors for each classroom, VCRs, internal wiring, and
all necessary maintenance. Apart from the daily 12 minute Channel
One program, this network is then fully available to the school for
whatever use it chooses. Thousands of schools have taken advantage
of the system to create in-house journalism programs. The market
value of this telecommunications network is about $25,000. For the
12,000 schools that use Channel One, the total value of these systems
is $300 million. For the public schools alone, the value is $250 million.
Indeed, schools could not get this equipment and maintain it as
inexpensively as Channel One, with its bulk buying and developed
maintenance expertise. The CNN service touted by Sawicky and
Molnar, by the way, provides no equipment to schools.

Sawicky and Molnar insist that an economic analysis must consider
only the rental value of this equipment. But that would not change the
analysis in any significant way. The present discounted value of proper
rental charges will just equal the market purchase price anyway.
Providing and maintaining the entire telecommunications network for
free is a major benefit whether considering the purchase price or
economically equivalent rental price of the equipment.

Consequently, while Channel One is provided at no cost to schools or
taxpayers, it provides them with several major benefits. These benefits
overall are worth at least $425 million for the public schools alone,
providing a large savings for taxpayers. Channel One is quite simply a
brilliant market innovation that greatly benefits schools, students, and
taxpayers. Indeed, where schools are not using Channel One,
taxpayers should question them as to why they are not taking
advantage of this market windfall.

Conclusion



81

The true cost of Channel One to taxpayers is zero. Sawicky and
Moinar’s cost estimate is thoroughly in error because it attributes
independent costs of school operations, such as teacher salaries,
administration, school supplies, etc, to Channel One, even though
those costs are not incurred to accommodate Channel One and would
be incurred regardless of whether the school subscribes to Channel
One. That is not valid economic analysis.

While Channel One imposes no costs on taxpayers, it offers important
benefits for taxpayers, students, and schools. It provides an original,
daily, newscast that aids in the education of students on a broad range
of topics. It provides a wide array of free educational videos that are
heavily used as well. And it provides each school with a free
telecommunications network that it can use as it chooses apart from
the Channel One broadcast. The total value to the public schools alone
of these benefits is at least $425 million.

As a result, Channel One is so beneficial that taxpayers whose school
are not using it should question them as to why they are losing out on
the windfall benefits from this major market innovation.



82

R sy s 1 agy & UL &

] Copyright 2000 News World Communications, Inc.
The Washington Times

March 31, 2000, Friday, Final Edition
SECTION: PART A; COMMENTARY; OP-ED; Pg. A21
LENGTH: 829 words

HEADLINE: Marvin Runyon.com;
Former postmaster general makes a killing

BYLINE: Grover Norquist

BODY:

On the Internet, being first to market with a recognizabie product name or service - or
simply an idea - can mean instant riches. This creates a unique conflict of interest for
regulatory officials who someétimes decide who gets this vital first-mover advantage, or in
some instances, go private themselves and move to the head of the line.

Take the case of former Postmaster General Marvin Runyon, who oversaw the regulatory
process for online postage. Mr. Runyon decided which companies could bring products to
market, and then conveniently dealt himself stock options worth a cool $3.8 million after
leaving the U.S. Postal Service to become a director of Stamps.com.

The instant wealth of public officials who become dot-com millionaires should alarm
taxpayers. We rejoice in the success of true entrepreneurs who legally and honorably apply
skills and name recognition gained in public service to make their fortunes. But the
possibility of self-dealing privatizations as the Internet economy forces independent
government agencies and public corporations to undertake radical changes could mean that
taxpayers ~ who capitalized these agencies and are effectively the shareholders - could get
the short end of the stick.

In'Russia, politically appointed officials have all too often looted formerly state-run
cofporations denying these enterprises both the capital and the responsible executive
leadership they need to remake themselves. Most Americans believe such a thing could
never happen here. They are wrong.

The U.S. Postal Service (USPS) is first and foremost among public corporations that miust
evolve to exist in a world where e-mail and electronic payments are essential tools of
busmess Under Mr, Runyon, the USPS was cleaned up but was not radically restructured.

The USPS has a labor problem. It cannot survive without ongoing taxpayer subsidies, both
direct and indirect, unless it finds some way to reduce the labor subsidies that represent
some 75 to 80 percent of its cost structure. It must streamline the antiquated work rules
that constrict it. It must realign itseif to handle the flood of new delivery tasks that are
suppiantmg, though by no means eliminating, traditional first-class mail. In short, the USPS
must become more fike a business.

This transition is unlikely to occur while the USPS remains a quasi-governmental enterprise
that regulates and competes with private companies offering delivery-related e- commerce
services. The case of Mr. Runyon and Stamps.com is an unseemly, even if currently legal,
example of the treacherous conflicts of interest inherent in regulating the e-world.

Mare worrisome, though, are plans the USPS is quietly floating to move into competitive e~

https://www. nexis.com/research/search/documentDisplay?_m=84¢101¢37287eac5a2e246d2... 8/1/2006



83

Browse Display Page 2 of 2

commerce and electronic payment services through a private subsidiary, which it would own
and could eventually float, on the IPO market. Real privatization of the USPS is a good thing.
But a Runyon-style privatization in which managers walk off with valuable properties and the
unreformed company becomes a moribund wreck without the means to revive itself would

be a disaster. Taxpayers, consumers, and the public have too much at stake to let this
happen,

The recently announced postal rate increase is a scandal in itself and one more case of how
the USPS wishes to have its cake and eat it, too when market forces are concerned. .
Calculations by economist Thomas Duesterberg show that the price of a first-class stamp has
quadrupled in nominal terms (a-real increase of about 10 percent) since 1970 whiie the cost
of other communications technologies has plummeted.

To the extent technology has improved efficiency at the USPS, a study by Professor Rick
Geddes of Fordham University and the Hoover Institution shows that due to lack of
competition, economic gains have been retained within the USPS in the form or higher
wages and benefits rather than passed on as savings to the consumer,

If the Postal Service is ever to become a dot-com company, exposure to competition without
special privileges should be one of the ground rules. Another should be that postal
privatization does not mean wealth for managers and political insiders while postal workers
performing an essential service remain wards of the state.

Postal reform legislation now in Congress makes good headway on the problem of USPS
competition with the private sector. It also explains what a private law corporation owned by
the USPS should ook like and what protections must be in place for the taxpayer. Taxpayers
should give these reforms two cheers but keep close scrutiny on the process. Over the
years, taxpayers have invested countless billions in the USPS, They must not permit this
investment to be undercut by a dot-com offering that leverages the USPS name but leaves
the underlying reality unchanged.

Grover Norquist is president of Americans for Tax Reform and a member of the Advisory
Cominission on Electronic Commerce.

GRAPHIC: lustration, NO CAPTION

LOAD-DATE: March 31, 2000
Document 1 of 5 pext

Abbm Lexi is™ | Terms and Congdifions | -Privacy Poficy | Support ldentifier
Copyright © 2006 LexisNexis, a division of Reed Elsevier inc, All rights reserved.




84

Browse Display Page 1 of 2

El

Copyright 2000 News World Communications, Inc.
The Washington Times

July 25, 2000, Tuesday, Final Edition’
SECTION: PART A; COMMENTARY; Pg. Al4
LENGTH: 783 words
HEADLINE: Harry Potter goes postal
BYLINE: Grover Norquist

BODY:

The nation is delirious with Harry Potter fever. Hundreds of thousands of kids are eagerly
awaiting the mail delivery that will bring them their precious copy of the fourth instaliment
of young Harry's adventures,

Little do these young readers suspect there's a far greater evil lurking without the book than
within its pages. Because if the United States Postal Service has its way, these same kids
will be hit with a 15 percent reader tax in time for Harry Potter V,

While most of Washington is basking in the aura of budget surplus and discussing tax cuts,
the USPS has quietly proposed a 20 percent rate increase on books, 15 percent on
magazines and 12 percent on rural newspapers delivered by mail. The $300 million
magazine rate increase alone is threefold the inflation rate and double what is needed to
cover costs. This periodical rate increase is nothing more than a reader tax only Harry
Potter's arch-enemy Voldemort could love.

The pretzel logic of this proposal defies even the magic practiced at Hogwart's wizard school.
At a time when our educational system is struggling to turn out a generation of literate
students, books like the Harry Potter series have inspired millions of kids to read. Magazine
publishers offer schools special editions of newsmagazines to help those eager readers learn
about the world. Both political parties pledge themselves to improve the reading scores of
our kids.

Postmaster General William Henderson proposes to do his part by taxing them.

Any other tax proposed in Washington today that would affect 166 miliion Americans - that's
how many peopie go to their mailbox each year looking for one of the more than 6,000
magazines published in the U.S. - would die a quick death in a Congress that is busy slaying
the dual dragons of the death tax and the marriage penalty.

Alas, Postal rate increases don't have to be approved by lawmakers. The Postal Service, a
government-protected monopoly, must propose new rates to the Postal Rate Commission,
an independent five-member panel, which engages in a 10-month decision process. Yet in
the end USPS management can ignore the commission's decision, raise rates as it pleases,
and face no market competition to prevent the levy of a reader tax.

Congress should insist that Henderson recant the evil spell that is his rate-increase request.

How nasty is this spell? In it, the USPS has simply ighored a two-year effort by magazine
publishers, jointly with the Post Office, to find more efficient ways to handle periodical mail.
The study that resulted identified more than $150 million in savings from better USPS
organization, automation, facility location and transportation management. That is half the

https://www.nexis.com/research/search/documentDisplay?_m=92ccfcab048f139b9994b416,.. 8/2/2006



85

Browse Display Page 2 of 2

proposed $300 million increase - meaning the real need of USPS is for a rate increase of
only 7.5 percent.

Mr. Henderson proposed this double-digit reader tax even though, at an October 1999

American Magazine Conference, he had pledged that any rate increase for magazines would
be in the single digits.

One wonders how Mr. Henderson continues to defend this rate increase even though the
Postal Rate Commission has demanded USPS management explain the runaway costs that
have plagued this government-sponsored monopoly. (This is the same postmaster general
who, at the Postal Forum in Nashville on March 20, declared that " w e have:to bring our
internal cost structure down and restrain prices” at the Post Office.)

This double-digit reader tax proposal stands some two months after Mr. Henderson told a
House subcommittee that the study's cost savings amounted to more than $150 million and
only a single-digit increase was needed to break even. Voldemort - sorry, Mr. Henderson -
told the Senate just last week that "When we saw those cost studies we began working with

the Magazine Publishers to try to identify strategies to reduce costs. And we think we've
been successful with about $150 million identified.”

Perhaps this $150 million is so hard to subtract from the rate increase because it has been
affected by some sort of inadvertently cast invisibility spell. It happens.

Even Muggles (non-wizards, in Harry Potter land) don’t need special powers to see that
taxpayers are getting the short end of the broomstick. Congress should say a loud no on this
horrible reader tax. Our lawmakers should tefl Mr. Henderson and the Postal Service to
implement the $150 million in savings identified in the joint survey and cut the proposed
rate increases in half. Because what this country’s readers need is a lot less Voidemort and a

ot more Harry Potter.
Grover G. Norquist is president of Americans for Tax Reform,

GRAPHIC: Cartoon, SO DON'T GO "POSTAL" ON US, OK?, By Mike Sheiton/The Orange
County Register (2000)

LOAD-DATE: July 25, 2000
<f prev Document 12 of 14 paxt =

About LexisNexisT™ { Terms and Condifions | Privacy Policy | Support Identifier
Copyright © 2006 LexisNexis, a division of Reed Eisevier inc. All rights reserved.



86

Think Tanks for Sale By Timothy Noah Page 1 of 3

ate

Home
News & Politics
Arts & Life
Business & Tech
Health & Science
Style & Shopping
Travel & Food
Sports
Slate on NPR
Output Options
About Us
Search Slate

Advanced Search

Print | E-mail | Discuss | Newsletters | 1

hot document Primary sources exposed and explained.

Think Tanks for Sale

i

Entri
/7 12345 6[7]8 9
Tuesday, March 28, 2006, at 2:48 PM ET

Ridenour, one month later, reporting back to Abramoff and company on a letter s
wrote to the editor of Insight magazine defending labor practices in the Marianas.

————Originat Nexsage

Sext: Friday, eril 18, 1995 1£138 PE

Tor e eedla, PacTick {DOj
Srephasa, Denaiy {DC}: %

Fohjacy:

Tar £ TNNIGRE on tha CHNY

Y2, the vest of A hettes T newt told W todey et Sharn’s #nd Densine
vequest. Fuavn will S0 w CRDF o0 letterhrad Just ws soon we the POECAA’
SWtew fax mechine anawers. Tha lester 18 ms iong ax § cared to make 1%,

conzidering thet they Gnl¥ allcw one page Kor wll of gach ispues letters.

1o 1 gor your fax and wrots my
Hdrate e 1o, Your jecter war

e 153 give 42 w sooeons wiee
o wign. Hilon) Sane Tove: i pacouse 3 £oaldn’t bakp
BPRELE, DU ¥ ra-phrasad it 20 pOUr 40AZR €OULd KEALL be Goed By Mowecuw
wine.

Ay

hitp://www.slate.com/id/2138082/entry/2138513/ 3/29/2006



87

Think Tanks for Sale By Timothy Noah Page 2 of 3

Apeed 16, 1998

Lettecs to uke Ehitor
Toarghk

DO New Torx Avenwe, NE
¥naabington, B.C. 20002

Tear Edivors

Ieta sat oftam EDar I've rus wecess trwde unten ssd Siproes
ARORRIRMLRLLON PEOPAGNISA In FOUC pageR. BUL yeur MCIGtHaRtasee &2 &
Communist Cofer (Pabruary 13 weont the 0.5, Sommonwesith of the
Horthewn Hactans Uslands (CNKI) sertaindy £1% the Biil.

The Adwinistrntion's not-so-subtis geal is to forte ube CHEI garment
Faorories o gleme LY MAMIATiDg BAgR FaTEs Thal are OuC of line for chat
xegion. They dape than Jobs 100C In €his U.F. possewsion will chen be
teaneferred to the meinlind, where Che wirkers eas Ne sssonired,

T ApRET & WX L thE CHED {OVERIGNCISY Cha CHACOR You mKR.  FRAL Yo
caliad "erode basvacks® for WOKes, I Rav we the equivelent of & 5.8,
Gow room,  B.¥. federal guversment iswpestoss todd us that conditieas
aw workeen wad dreationiiy swpcovad on the iiesd 1o past years, and
eXpheBred MOR GRNCITR SHOUL eaployment problems fsced by dowestics than
YNTRERL Workers. (KA repucced chat garment Faotokles on the meinland
Bave cwice & WADY ViolaTions per fnspection {5.3) s 0o CREL gurment
Taerorien {2,311,  EWem JOSE ANSOACLE ALOUC QATMERT PoertOries havieg
BaThEd wire fesces rimgs hollow. Hamy 0.5. (UURENBRRC fARCLITIes are
Jurtoendas by bagbed wike, et the U.E, goverseant dows oot as & fule,
aura 1vs weployess,

Siscekaiy yours,

dmy Ridencor
Peeatdent

N__ 123435 6[F]ss /

Timothy Noah is a senior writer at Slate.,

Photograph of Jack Abramoff on the Slate home page by Carlo Allegri/Getty Imag

More hot document
Think Tanks for Sale
Amy Ridenour, Abramoff feliow.
posted March 28, 2006
Timothy Noah

What did you think of this article?
Join the Fray, our reader discussion forum
POST A MESSAGE READ MESSAGES

A W

Feedback | About Us | Help | Advertise | Newsletters
©2006 Washingtonpost.Newsweek Interactive Co. LLC | User Agreement and Privacy Policy | Al rights reserved

http://www.slate.com/id/2138082/entry/2138513/ 3/29/2006



88

Think Tanks for Sale By Timothy Noah

ate Think Tanks for Sale

Home

News & Politics L4
Arts & Life »
Business & Tech ¥
Health & Science »
»
»

Tuesday, March 28, 2006, at 2:48 PM ET

Page 1 of 3

Print | E-mail | Discuss | Newsletters | §

hot document Primary sources exposed and explained.

ntrie

£
/7 123458 71[8]9

Style & Shopping Ridenour reporting back to Abramoff and company 12 days later about a news rel
Travel & Food her think tank is about to release defending labor practices in the Marianas.
Sports 4
Slate on NPR » g koiroi o

Feut: Vedoasdwr, April 3%, 3999 1:31 PN
Output Options 14 Tai  Seaphens, Daanis (0G: Abrewotf, Jesk (05)

B3y ¥T1 Copy of ONRE 4729499 yrems veiense
About Us »

Bennts ams Jaoki

F¥X, thia 1w & copy of the mews ceiessn.

Search Slate

frons Attantion i ceme you eaut EE
i lienk or circulstion saywhace eise,

dry

hitp://www.slate.com/id/2138082/entry/2138607/

G Eelonzed To thy tha media vik TS Newswire Tonorsow
; 0 MEDIG, WELLL Be CIToulates vo pach of our wurual

WeAle Lisn wnd 4T W11 Be DatiBGted W Ebe preds

Advanced Search confevence, 1 ¥ill merl you sme paper Gop!

PRy

3/29/2006



89

Browse Display Page 1 of 3

Copyright 2000 Knight Ridder/Tribune News Service
Knight Ridder/Tribune News Service
Knight Ridder/Tribune

May 13, 2000, Saturday
SECTION: COMMENTARY
KR~-ACC-NO: K7389
LENGTH: 875 words

HEADLINE: Postal Service's exorbitant price increases may stamp cancel on your favorite
magazine

BYLINE: By Amy Ridenour

BODY:
WASHINGTON _ Americans are in agreement on one point: Gasoline prices, which recently
hit record levels, are too high.

But we do have something to be grateful for: Over the last four decades at least, gasoline
prices haven't risen as much as U.S. postage.

Back in 1962, a first-class stamp was four cents. Today it is 33 cents, and the Postal Service
has asked the Postal Rate Commission to raise the price by another penny.

What's worse, over a hundred million Americans could be hit even harder by a postage rate
increase three to five times higher than the 3 percent increase the post office is seeking for
first-class mail,

The Postal Service has asked the Postal Rate Commission to increase postage rates for
delivery of magazines and newspapers by 10 ercent to 15 percent.

The 166 million Americans who subscribe to magazines will be hit hardest by this. They'll
have to eat these costs via subscription rate increases. If they don't, and in some cases,
they won't, some magazines will cease to exist. A price increase of this magnitude wili cut
down on magazine options for consumers.

Newspapers. that rely on mail delivery will also be hard-hit. A price increase up to 15 percent
isn't necessary. Even Postmaster General William Henderson agrees it is not.

Why has such a draconian postal rate increase _ three times the inflation rate _ been
proposed by the Postal Service?

According to law, the Post Office must charge rates for each class of mail _ such as first
class, magazines, books, newspapers and non-profit bulk _ that are sufficient to cover the
cost of delivering them.

Throtighout 1998 and ‘1999, a joint two-year U.S. Postal Service/Magazine Publishers of
America task force identified ways to cut the Post Office's costs in delivering magazines by
approximately $150 million.

If the Post Office adopted these measures, the postal rate increase needed to cover costs for
magazine delivery would have to be only 7.5 percent, not 15 percent. For the many

httne+/farane navie aamlracaarchloaarnh/AnasmantMinalon? e daLLTTTUNCAAL AW AT an T O Wl



90

Browse Display Page 2 of 3

periodicals struggling with profitability, and many Americans, this is a major price difference.

Postmaster General Henderson has indicated that he agrees, in general, with this
assessment. In an October speech, Henderson said magazine postage rate increases could
be kept below 10 percent, in part because of cost savings.

Nevertheless, on January 12, the Postal Service asked the Postal Rate Commission to
approve up to a 15 percent rate increase in magazine postage. The potential cost savings
identified by the task force simply weren't taken into account. )

Why not? One theory is that Postal Service management simply hasn't gotten around to it.
Publishers have asked why not, only to be told that Postal Service management does intend
to address the issue before any final decision is made.

But with the very survival of some publications in jeopardy if the 15 percent price increase is
approved, and circulation numbers at risk for all publications, publishers are worried. ’ -

Some wonder why the Postal Service management didn't consider the cost savings issue
before proposing such a sharp postage rate increase in January, especially since the
Postmaster General publicly approved of the notion as early as October. The Post Office has
every incentive to keep prices low by passing on cost savings.

The Internet is proving to be a formidable competitor. So much so, in fact, that postal
officials are predicting that, despite the growing economy and population, the volume.of first
class mail will decline in 2003 and every year thereafter.

It is in the Postal Service's interest to make certain publishers aren't driven out of business
or even suffer lower circulation rates. The Post Office needs this business, and doesn't want
traditional publishers to start looking for alternative delivery methods. No one argues
against the Postal Service charging publishers every penny it needs to recover costs of
delivery. But it shouldn't charge a penny more. Periodicals serve and important civic and
educational function in our society.

A December 1999 survey of seniors at 55 top colleges found that only a little more than half
know general information about democracy and the U.S. Constitution.

These kids are voters, or soon could be. Clearly, many could benefit from more exposure to
magazines, newspapers and books. The Postal Service should take this into account and
request only what it needs _ a single-digit rate increase _ for delivery of periodicals.

But even if it doesn't, the independent Postal Rate Commission, which is currehtly reviewing
the Postal Service's rate request, should refuse to approve any double-digit price hike.

ABOUT THE WRITER

Amy Ridenour is president of The National Center for Public Policy Research, a non-partisan
Capitol Hill think tank. Readers may write to her at: NCPPR, 777 Capitol Street NE, Suite
803, Washington, D.C. 20002, or via e-mail at aridenour(at)nationaicenter.org.

This essay is available to Knight Ridder/Tribune News Service subscribers. Knight
Ridder/Tribune did not subsidize the writing of this column; the opinions are those of the
writer and do not necessarily represent the views of Knight Ridder/Tribune or its editors.

PHOTO of Amy Ridenour available from KRT Direct.

https://www.nexis.com/research/search/documentDisplay? m=da66677730a246cbd1calfRa... 8/1/2006



91

Browse Display Page 3 of 3

JOURNAL-CODE: KRT

LOAD-DATE: May 13, 2000
-« prev Document 30 of 52 next y»

About LexisNexis™ | Terms and Conditions | Privacy Policy | Support Identifier
Copyright © 2006 LexisNexis, a division of Reed Elsevier inc. All rights reserved.




92

Browse Display Page 1 of 5

Copyright 2006 The Washington Post

@he Washington Post
washingtonpost.com

The Washington Post

June 25, 2006 Sunday
Correction Appended
Final Edition
SECTION: A Section; AOL
LENGTH: 2120 words

HEADLINE: Nonprofit Groups Funneled Money For Abramoff;
Funds Flowed to Lobbying Campaigns

BYLINE: Susan Schmidt and James V. Grimaldi, Washington Post Staff Writers

BODY:

Newly released documents in the Jack Abramoff investigation shed light on how the lobbyist
secretly routed his clients’ funds through tax-exempt organizations with the acquiescence of
those in charge, including prominent conservative activist Grover Norquist.

The federal probe has brought a string of bribery-related charges and plea deals. The
possible misuse of tax-exempt groups is also receiving investigators' attention, sources

familiar with the matter said.

Among the organizations used by Abramoff was Norquist's Americans for Tax Reform.

-According to an investigative report on Abramoff's lobbying released last week by the Senate

Indian Affairs Committee, Americans for Tax Reform served as a "conduit™ for funds that
flowed from Abramoff's clients to surreptitiously finance grass-roots lobbying campaigns. As
the money passed through, Norquist's organization kept a small cut, e-mails show.

A second group Norquist was involved with, the Council of Republicans for Environmental
Advocacy, received about $500,000 in Abramoff client funds; the council's president has told
Senate investigators that Abramoff often asked her to lobby a senior Interior Department
official on his behalf. The committee report said the Justice Department should further
investigate the organization’s dealings with the department and its former deputy secretary,
3. Steven Griles.

Norquist has long been an architect of tax-cutting policies and political strategies that have
boosted the Republican Party. He and Abramoff have been close since their days as young
conservative leaders of the College Republicans more than two decades ago.

The Senate committee report also details Abramoff’s dealings with two others from the
College Republicans crowd: Ralph Reed, former Christian Coalition executive director; and
Amy Moritz Ridenour, president of the National Center for Public Policy Research, which
sponsored a golf trip in 2000 to Scotland for then-Rep. Tom Delay (R-Tex.).

"Call Ralph re Grover doing pass through,” Abramoff wrote in a stark e-mail reminder to

https://www.nexis.com/research/search/documentDisplay? m=8f53003028af21c80¢253601... 8/2/2006



93

Browse Display Page 2 of 5

himself in 1999, a year in which Norquist moved more than $1 million in Abramoff client
money to Reed and Christian anti-gambling groups. Reed was working to defeat lotteries
and casinos that would have competed with Abramoff's tribal and Internet gambling clients.

In a recent interview at The Washington Post, Norquist said that Americans for Tax Reform
and Abramoff's gambling clients worked together because they shared anti-tax, anti-
reguiatory views. He denied that Americans for Tax Reform was used to conceal the source
of funds sent to Reed. ’

Reed reiterated in a statement last week that he did not know the money he received
originated as the proceeds of gambling at Indian casinos.

Ridenour, appearing before the Indian Affairs Committee last year, acknowledged that her
organization had accepted grants lined up by Abramoff and disbursed funds at his
suggestion. She insisted that she told Abramoff that the National Center for Public Policy
Research would be willing to finance only programs consistent with the group’s tax-exempt
purpose, listed in tax records as "nonpartisan analysis, study and research.”

But dozens of e-mails show that Abramoff and his team considered the national center and
other tax-exempt groups a ready resource in their efforts to influence Congress.

In one instance, Abramoff's team wanted to send two lawmakers on a trip to the Mississippi
Choctaw reservation in 2001, but one congressman’s office had concerns about accepting
such & trip from a gaming tribe.

"How about getting National Center for Public Pclicy Research to sponsor the trip?” Abramoff
suggested. "Works for me," replied a lobbying colleague.

E-mails suggest Ridenour was well aware that Abramoff viewed her organization as a
convenient pass-through.

In September 2002, Abramoff suggested to one of his associates placing $500,000 in client
funds with the national center because the group "can direct money at our discretion,
anywhere if you know what I mean.”

The same morning Abramoff messaged Ridenour: "I might have $500K for you to run
through NCPPR. Is this still something you want to do?" Ridenour was enthusiastic: "Yes, we
would love to do it." :

Ridenour did not respond to requests for comment on the Senate committee report or the e-
mails released with it.

Earlier this year, after Abramoff pleaded guilty to conspiring to ply lawmakers with gifts in
exchange for favors, IRS Commissioner Mark W. Everson said, "One of the most disturbing
elements of this whole sordid story is the blatant misuse of charities in a scheme to peddie
political influence.”

Tax experts said it is impermissible for a tax-exempt organization to act as a pass-through
for money destined for private business purposes.

"It's not a tax-exempt activity to act as a bag man for Jack Abramoff,” said Marcus S.
Owens, a tax lawyer at Caplin & Drysdale and a former Internal Revenue Service official.

Norquist's relationship with Abramoff's gambling clients began in 1995 when Congress was
considering taxing tribal casinos.



94

Browse Display Page 3 of 5

Abramoff, then a newly registered lobbyist with Preston Gates & Ellis, e-mailed a colleague
that Norquist was willing to fight a tax opposed by another of his clients -- a beverage

company -- if the firm became "a major player with ATR." Abramoff suggested the firm
donate $50,000 to the group.

"What is most important however is that this matter is kept discreet,” Abramoff said in an e-
mail on Oct. 24, 1995. "We do not want the opponents to think that we are trying to buy the
taxpayer movement." He promised that Norquist would be "very active” on the issue.

The following year, according to the Senate committee report, the Choctaw tribe donated
$60,000 to Americans for Tax Reform to oppose a tax on Indian casinos. By 1999, ATR was
getting large sums of Choctaw money. "What is the status of the Choctaw stuff?* Norquist

asked Abramoff in an e-mail that May. T have a 75g hole in my budget from last year.
ouch.”

All told in 1999, the Choctaws gave Americans for Tax Reform $1.15 million, most of which
ATR passed on to Reed's for-profit political consulting company, Century Strategies, and
Christian anti-gambling groups working to defeat a state lottery in Alabama.

Norquist said in The Post interview that the Choctaw tribe originally wanted ATR to direct
the anti-lottery campaign, but his organization decided that it would be better to assist
Christian groups already fighting the lottery.

"When we looked at it, we said they have an actual ongoing effort, we don't need to run it
and [could instead] just contribute there, which was a continuation of the previous
coalition,” Norquist said. "They said fine.”

But Choctaw representative Nell Rogers told Senate Indian Affairs Committee investigators
that ATR "was not involved and was not considering getting involved in any efforts the
Choctaw ultimately paid Reed and others to oppose,” the committee reported. "Rogers told
the committee staff that she understood from Abramoff that ATR was willing to serve as a
conduit, provided it received a fee," the report said.

Rogers said the tribe had a long relationship with Americans for Tax Reform and assumed
that the fee "would simply be used to support the overall activity of ATR."

Abramoff, however, grew annoyed at the amount that Norquist took off the top before
sending the money on, e-mails show. "Grover kept another $25 k!" Abramoff wrote in a
February 2000 note to himself,

John Kartch, a spokesman for Americans for Tax Reform, said Friday that the group was not
involved in Abramoff's lobbying business. The Choctaw tribe, he said,. "was a longtime

supporter of ATR. They had no business dealings with Grover Norquist, nor did Jack -
Abramoff.”

E-mails show that Abramoff also moved client money through a conservative Jewish
foundation called Toward Tradition, run by longtime Abramoff friend Rabbi Daniel Lapin. In
January 2000, when Reed sent Abramoff an $867,000 invoice to be bilied to-a Choctaw
official, Abramoff responded: "Ok, thanks. Please get me the groups we are using, since I
want to give this to her all at once.” Reed responded: "Amy, Grover, Lapin and one other I
will get you."

Abramoff tapped the same cluster of tax-exempt groups in 2000 to help defeat legislation to
ban gambling on the Internet. Abramoff's client, an online gambling services company cailed



95

Browse Display Page 4 of 5

elottery, donated money to ATR, the policy research center and Toward Tradition.

In May 2000, just before a key vote on the anti-gambling bill, the research center paid for
the Scotland trip for then-House Majority Whip DeLay. Toward Tradition hired the wife of
Delay aide Tony C. Rudy, who later pleaded guilty to conspiring to corrupt public officials,
saying his wife was paid in exchange for his official actions. Lapin has said his hiring of Lisa
Rudy was not connected to any eLottery donations,

Americans for Tax Reform received $160,000 from eLottery, and Norquist immediately sent
most of the money to a state nonprofit group, which in turn ‘sent the money to another
Ralph Reed company to fund attack ads on Republicans who supported the gambling ban.

In the interview, Norquist denied that the purpose of the transfer was to hide the money's
origin,

"Someone from elottery talked to me or somebody on our staff and said, 'Will you help us
with this campaign?’ and we said, ‘'We're certainly supportive of it,' and they gave us
resources and asked if we would contribute to the state group,” Norquist said.

Norquist said he could not remember if he knew at the time that elottery was an Abramoff
client, but he said it would not have made any difference.

As far back as 1996, Abramoff was using Ridenour's National Center for Public Policy
Reseafch to hide the source of funding for trips and other ventures intended to boost the
interests of his lobbying clients, e-mails show. ’

Douglas Bandow; a think-tank scholar and former Copley News Service columnist, received
$10,000 that year from Abramoff clients through the center, according to an Abramoff e-
mail. Bandow has acknowiedged that he accepted money from Abramoff in exchange for
writing articles supporting the lobbyist's clients in the 1990s.

Abramoff used the center to hide his sponsorship of an all-expenses-paid trip in 2000 for
three congressional staffers to the Northern Mariana Islands that now figures in the
investigation. The trip is listed as an illicit activity in the plea agreements of Abramoff and
three associates.

The congressional staffers on the Marianas trip worked on the campaign of a Marianas
politician who pushed through a $100,000-a-month government tobbying contract for
Abramoff.,

Abramoff e-mailed instructions to his assistant, Susan Ralston, and others to conceal the
true source of funding for.the "very important” trip. "The tickets should not in any way say
my name or our firm's name," Abramoff wrote. "They should, if possible, say 'National
Center for Public Policy Research.' We should pay using my Visa.”

Ridenour readily agreed to help, e-mails show. A Marianas client wired about $25,000 to the
center's bank account. Abramoff instructed Ridenour to write checks to cover the travel
;:obs;s of the congressional staffers and Edwin A. Buckham, a former Delay top aide and
obbyist, i

"We'll call the bank first thing in the a.m. and confirm that the money has arrived, and then
I will get checks out to you and Ed," Ridenour wrote,

"Yes, we ;hould get invoices for these. This is not only good for us, but if the IRS should
later inquire, it is proof for you and Ed that you do not owe income tax on this money. The



96

Browse Display Page Sof 5

invoices need not be fancy. Thanks, Amy."

Last year, Ridenour told the Senate committee that she thought the Delay trip she agreed
to sponsor in 2000 was "an educational trip" to Britain, not a goifing junket to Scotland. "The
trip I believed I was approving -- and indeed the trip that I invited the member of Congress

on . .. was simply to be a trip to.London, meet with some members of Parliament and fly
home,” she said.

By this time, Abramoff was routinely juggling money among various groups. Months after
the Scotland trip, Buckham complained to Abramoff that he was still awaiting reimbursement
for costs incurred on the trip by Delay and DeLay's chief of staff, Susan Hirschmann.

"Jack, 1 hate to bother you on this note, but I am still carrying the Delay/Hirschmann etc.

bills on my American Express Sign and Travel and the interest keeps adding up. Any hope on
reimbursement by Amy's group?"

Abramoff replied: "Sorry about this Ed. How much is it again? Would it be alright to get the
payment from somewhere other than Amy's group?”

CORRECTION-DATE: July 3, 2006

CORRECTION:

A June 25 article about the Senate Indian Affairs Committee report on the Jack Abramoff
lobbying scandal paraphrased the report as saying the Justice Department should further
investigate a nonprofit group's dealings with the Interior Department and its former deputy
secretary, J. Steven Griles. The sentence in the report containing the committee's
recommendation did not mention the Justice Department or name Griles. The committee
said that "additional inquiry" by "appropriate authorities appears warranted” into the
"veracity” of testimony from Italia Federici, the head of the nonprofit group. Her testimony
included discussions of her relationship with Abramoff, his tribal clients and Griles.

LOAD-DATE: June 25, 2006
<€ prey Document 2 of 18 pext 3

About LexisNexis™ { Terms and Conditions | Privacy Policy | Support identifier
Copyright © 2006 LexisNexis, a division of Reed Elsevier inc. All rights reserved.




97

Citizens Against Government Waste: May: Mailman's Monopoly Page 1 of 2

Commentary

From CAGW Staff

Mailman's Monopoly
By Leslie K. Paige

Over the last seven years, the Clinton administration has demonstrated a
prodigious appetite for battling perceived monopolies. The most prominent example
of this lust for antitrust is the litigation against Microsoft, the primary
result of which appears to be an extremely jittery stock market. But the
government maintains its own monopolies and has always guarded them zealously.
Take the U.S. Postal Service (USPS), whose government-guaranteed monopoly abuses
have only become more pronounced in recent years.

The USPS is a heavily subsidized quasi~government agency. It is exempt from
paying state and local taxes, permitted to borrow money at discounted interest
rates, has the right of imminent domain, and the full faith and backing of the
U.S8. government, benefits valued at more than $ 1 billion annually. Its monopoly
control over letters means a captive rate base that generates about $ 45 billion
a year. Moreover, by law, it doesn't even have to be profitable. USPS is only
required to break even yet it has raked in profits of $5.5 billion over the last
five years and implemented a billion dollar rate increase just over a year ago.

In January, the USPS launched another campaign to increase postage rates for all
classes of mail. It seeks a one cent boost in the price of a stamp and a 9 to 15
percent increase for second and third-class mailers {newspapers, magazines, )
catalogues)

A good example of the USPS getting it wrong-is the explicit promise by Postmaster
General Henderson to hold the postage rate increase for magazines to a single
digit. Henderson praises magazines as the+anchor of the postal system. But
although the Postal Service identified {with the help of industry after a two-
year study) at least $150 million in cost savings, these have not been
implemented and are not reflected in the proposed increasel

In order to cover costs in an age of possibly shrinking mail volume due to the
rise in electronic communicating, postal officials argue that they must raise
prices for those whose mail must still be delivered in hard copy. That's exactly
backwards. In order to keep letter carriers’ mailbags full the Postal Service
ought to be looking for ways to reduce costs and increase efficiencies, pass
those savings onto consumers in the form of reduced rates, thus making the mail a
more attractive alternative.

Given the Postal Service's captive customer pool, there is little incentive to be
more efficient. USPS is a bureaucracy, characterized by all the waste, patronage,
mismanagement and absence of accountability present in traditional bureaucracies.



98

Citizens Against Government Waste: May: Mailman's Monopoly Page 2 of 2

For instance, of the total $3.7 billion request by the Postal Service in new rate
increases, about half ($117 billion) is earmarked for a "contingency fund.™ A 50

percent rainy day fund? What will this money be used for? There is plenty of
speculation.

Some suggest it simply will go to meet the demands of postal clerks for higher

salaries which the Postal Service then cites as higher costs to justify further
rate increases in the future.

The heftiest chunk of the USPS budget, 80 percent, is eaten up by labor costs, an
exorbitant percentage by private sector standards.

Still another possibility is that the Postal Service is forcing those who send
letters, parcels, magazines, books, and catalogues to pay for the Postal

Service's ventures into-e-commerce or other speculative endeavors. A 1998 GAO
study reviewed 19 different Postal Service non-mission-related ventures, from

selling phone cards to t-shirts, and found that they bungled all but one and lost
more then $85 million.

The waste in the USPS doesn't stop with dead-end commercial experiments. The USPS
Inspector General, which has only been in existence for three years, has already
uncovered millions in abuse and fraud. And then there are the recent press
reports of how USPS paid two top executives $250,000 in moving expenses even
though they didn't change job sites. One employee bought a home ten nmiles away,
the other thirty miles away. One of these executives was the USPS' Chief

Financial Officer, who announced his retirement shortly after news of the moving
expenses became public.

USPS has virtual carte blanche to raise rates. The Postal Rate Commission, which
is mandated to engage in an elaborate 1l0-month quasi-judicial process before the
increase goes into effect, effectively makes only recommendations. The USPS
itself has the last word on it's own rate structure.

Postal ratepayers should not be held captive to a wasteful, inefficient and
obstructionist bureaucracy in perpetuity. As officials in Washington, D.C. debate
the fate of Microsoft and the Department of Justice's antitrust division
contemplates its next target, now might be a good time to recall that the
biggest, most wasteful monopolies in the country are government creations.



99

Browse Display Page 1 of 3
] Copyright 1999 Knight Ridder/Tribune News Service
Knight Ridder/Tribune News Service
Knight Ridder/Tribune

April 15, 1999, Thursday
SECTION: COMMENTARY
KR-ACC-NO: K0485
LENGTH: 1451 words

HEADLINE: Channel One and its generosity under attack from those who would prefer to
use taxdollars for same equipment

BYLINE: By Rabbi Daniel Lapin

BODY: :

Suppose that the Acme Restaurant Supply Co. began offering an expensive state- of-the-art
food processor free to any restaurant that agreed to use Acme brand cooking oil. Many
restaurants, hotels and company cafeterias analyzed the offer, examined the machine and
tested the oil. Most happily signed on with Acme. After a year passed, 99 percent of the
clients renewed the deal for another year. A total of 98 percent approved of the quality of
Acme' oil and would recommend the deal to other hospitality estahlishments.

Now, imagine we discover that the federal government decides to mandate that cafeterias in
the veterans hospital and federal building, as well as the restaurant in the airport, all must
refuse the offer. Not only must these government-run food establishments decline the free
processor, but they also are instructed that the Acme Co. and its cooking oil deserve
condemnation in the strongest terms.

While trying to decide what to make of this, we hear that taxes are to be raised to enable
government kitchens to buy food processors and, as for oil, well, they will just have to do
without.

Well, imagine no longer, this is really happening. The above scenario is taking place today,
though hot in the food-service industry, but-in education. Channel One Network has
provided televisions, videocassette recorders, satellite dishes and more than 7,000 miles of
cable _ in all about half a billion dollars of infrastructure _ to America's classrooms. It offers
about two hours of top quality educational programming each day, ranging from history to
math; along with a 10-minute news program..All this, which is provided for free to interested
schools; is made possible by two minutes of commercials.

Schéo[s are signing on rapidly and renewing their contracts at the above mentioned 99
percent rate. Two thousand private schools, which really do feel accountable to their parent
bodies, have become eager Channel One users.

Encouragingly, they are joined by 10,000 public schools that, likewise, have renewed with
alacrity. Yet, from the way Channel One detractors speak, one would suppose they consider
it an enemy of education. So evil must it be, that despite the fact that it particularly heips
poorer school districts, they are attempting to mandate that such schools do without the
benefits offered. Or are they?

No, as it-happens, they still want the equipment. It is just that they prefer buying it from the
proceeds of taxation to receiving it from the private sector. Surely taxpayers would want to



100

Browse Display Page 2 of 3

know what is going on here.

This is not the only example of prejudice toward America's private sector, In Seattle
recently, a highly regarded local businessman, Stuart Sloan, made a long- term commitment
of over a million dollars per year to an inner-city public school.

What was the initial reaction of the educational bureaucracy and local communal activists to
Sloan’s generosity? They responded with open skepticism and distrust, which delayed
implementation of the gift for a full year.

The same educators and political leaders who never feel any unease over spending unlimited
public funds (that is, wealth forcibly extracted from its owners) took many months to decide
whether or not they could even accept a magnificent offer of private, voluntary charity. As if
its private source might somehow fatally taint the entire educational enterprise.
Furthermore, educrats who have unhesitatingly implemented, and subsequently abandoned

countless inane and destructive ideas, now warn us of the need to carefully test and
measure the effects of Sloan’s contribution.

One wonders what happened to this passion for empirical testing in the case of publicly
funded disasters such as "whole language,” "new math," and bitingual education. It appears
that government-provided education abhors private innovation or generosity while
developing a growing appetite, if not an addiction, to money claimed from taxpayers.

If Channel One's critics argued that education at its best is "a log with-a teacher sitting on
one end and a student on the other,” it would all make sense. "We do not need expensive
computers and audio visual equipment,” they would be saying. "Lack of money is not the
explanation for our failures," they would be confessing.

And we would heartily agree. But this is not so. They are the same people demanding that
taxpayers cough up more money for much of the very audiovisual equipment and
programeming that they are rejecting from Channe! One,

Some critics claim to object to the commercials aired by Channel One. To me this seems to
be a red herring. After all, one seldom hears complaints about newspapers in the classroom
in spite of the many advertisements they contain. Independent journalism requires
advertising support to remain independent. Moreover, unlike newspapers brought into a
ciassroom, Channel One's reputation is one of caution and care in accepting advertising.
Neither do schools protest the "teacher packages” and study guides that major studios
provide at no cost to schools in order to promote their movies. This, in spite of the fact that
many of the movies thus brought to the attention of our school-going youngsters could
never be described as educational.

Countless schools gladly accepted little goody bags from the makers of films like
"Pocahontas” or "Amistad," aithough the historic distortion was notorious, There was a
shallow pretense that the goal was something more than getting lots of little bodies into
theater seats? Yet, because Channel One has undermined their arguments by winning the
hearts and minds of teachers, it is a business they love to hate.

We have come a long way from when Calvin Coolidge said, "The business of America 'is
business.” In many schools today, a virulent anti-capitalism, anti- business message is being
beamed at the next generation of voters.

"Corporations are vuitures,” declaim Channel One's critics, who go so far as to attack .
parents and teachers who support the network as "accomplices” of corporate "predators.



101

Browse Display Page 3 of 3

The debate on Channel One, by revealing the real motivation of many of its critics, should
serve as a warning to our business community: Today's children _ the very people our
personnel departments will hire in the coming years _ are being taught to distrust the
motives and morals of business. Do we really want employees (and eventually board
members, stockholders and colleagues) who were propagandized as young children to
believe that making what used to be called "an-honest living" is somehow illegitimate?

The opposition to Channel One is driven by a suspicion and dislike of corporate America .
excluding corporations that have prostrated themselves to. the politically correct counter
culture.

If gifts by entrepreneurs such as Stuart Sloan are treated with suspicion and reservation, it
is not surprising that there are those who speak of Channel One with contempt. When we
discover that Channel One has had the audacity to suggest that abstinence might be the
best choice for teens, we can understand why it might be considered unsuitable by elitist
educators.

When we discover that one of the commercial sponsors of Channel One is the U.S. Army,
we see why two minutes of commercials are considered too expensive a price to pay for
thousands of dollars of equipment and hundreds of hours of video instruction,

Education in America continues to deteriorate, largely thanks to big government tinkering. It
is therefore heartening when business innovation and local ingenuity sire a product and
medium that 98 percent of teachers recommend. This phenomenon is even more remarkable
when one considers that these teachers come from a mix of public and private, religious and
secular, urban and rural schools.

Channel One has earned this widespread acclaim and, in the process, offered an alternative
to the breathtaking ransom now extorted from the taxpaying public. Those forces assaulting
Channel One are once again using our schools as an ideological battleground, and as
always, those most likely to suffer are our children.

Radio talk-show host Rabbi Daniel Lapin is president of Toward Tradition and author of the
recent best seller "America’s Real War." Readers may write to him at: Toward Tradition,
9311 S.E. 36th St,, Suite 210, P.O. Box 58, Mercer Island, Wash. 98040.

This essay is available to Knight Ridder/Tribune News Service subscribers. Knight

Ridder/Tribune did not subsidize the writing of this column; the opinions are those of the
writer and do not necessarily represent the views of Knight Ridder/Tribune or its editors.

JOURNAL-CODE: KRT

LOAD-DATE: October 12, 1999
of prey Document7 of 7

About LexisNexis™ | Terms and Conditions | Privacy Policy | Support identifier
Copyright © 2006 LexisNexis, a division of Reed Eisevier Inc. All rights reserved.




102

Fighting for Christmas Page 1 of 7

RS E
TRADITICN

ﬁw
Jack Abramoff and Toward Tradii:ion

[P PS

Rabbi Danie! Lapin

In recent news reports Toward Tradition has been drawn into the
whirlpool of the Abramoff lobbying scandal. Because news media are
notoriously inaccurate I would like our friends and supporters to hear
directly all the facts about the relationship between Jack Abramoff and the
organization I have the privilege of serving.

—_a R A ™

i~

Initially my name began appearing in connection with one of the stories
circulating about how Jack Abramoff met Tom DeLay. Some articles
claimed that I introduced them while others, including one in the
Washington Post, have the two meeting at a DeLay fundraiser, introduced
by Edwin A. Buckham, then DeLay's chief of staff. Although [ have no
clear recollection of having formally introduced them, it is certainly
possible. I was at several Republican Party events at which both Tom
DeLay and Jack Abramoff were present, including one at the 1996
Republican National Convention in San Diego at which I spoke.

Abramoff was not among the group of twenty two Jews and Christians
who originally conceived of and founded Toward Tradition in 1991.
However, he became a supporter and joined the board of directors a little
later and eventually served a few terms as chairman of the board. He
resigned his chairmanship at the end of 2000 and from the board in 2004.
In total, on account of his time pressures, Jack Abramoff attended only
five board meetings of Toward Tradition. He contributed to the
organization at a level typical of the level of other board members. His
giving to Toward Tradition was slightly lower than some board members
and slightly higber than others. We now know that on one occasion, a
contribution came in the form of a check from his Capital Athletic
Foundation. It is not unusual for donors to submit contributions from
foundations or organizations they are involved with. At no time have I
personally ever received funds from Jack directly or from his various
organizations. .

During that period, Jack’s access to the White House was being eagerly
courted by many organizations both Christian and Jewish, usually in the
hope of obtaining the President as a speaker for an upcoming event. I’
heard one of the leaders of a prominent pro-Israel lobbying organi'zationﬂ

Tttras flamenar tavnedtmadition ncalicals abenmn aff amd TT Lo Lamang



103

Fighting for Christmas Page 2 of 7

boast that Jack Abramoff took his phone calls.

Tn Tune 2003 I wrote to a number of Toward Tradition supporters saying
that if they intended contributing substantially to the Bush Cheney '04
campaign they may wish to direct their support via Jack Abramoff.

Then came his fall which has almost Shakespearean overtones.
Sometimes the most poignant tragedies are those in which the victim is
complicit in his own destruction. But of course, that is true for most of
us—we are often our own worst enemies.

On June 25, 2005, The Washington Post ran a profile of me with the
heading “The Republicans' Rabbi-in-Arms.” Alluding to Abramoff, the
piece referred to me as “the Man Who Stands by His Scandal-Ridden
Friends.” Later the writer claimed about my frequent visits to Washington
DC, “Usually on these trips Lapin stays with Jack Abramoff, a lobbyist
who is an old friend of the Lapin family.” The travel information is not .
true. Anyone familiar with my travel habits knows that I never impose on
households and always much prefer to stay at hotels. However Jack was a
long time friend of the Lapin family. He first met my brother, David,
while he was shooting Red Scorpion in South Africa during the late 80s.
In the early 90s, Jack AbramofY arrived in California with an introduction
from David and became friendly with my father and me.

1 did not serve as Jack’s rabbi or mentor and our friendship revolved
around our families, children’s educational challenges and the difficulties
of being a political conservative in the larger Jewish community. - We
shared occasional social and family events. I can recall no discussions
about Jack’s business and never heard anything from him that caused me
to think he was doing anything unscrupulous. I never met or heard
mention of names like Scanlon, Kidan, and others involved in Abramoff’s
business dealings. We did share an enthusiasm for Jewish Christian
cooperation, for ancient Hebrew texts, and for the role of religion in
politics.

The press located an email from Abramoff asking me to supply him with
an award that he said he needed to gain admittance to an elite Washington
DC club. Anyone familiar with Abramoff’s jocular and often fatally
irreverent email style won’t be surprised that I assumed the question to be
a joke. The very notion that an exclusive social club would regard a
meaningless award from Toward Tradition to be adequate credentials for
admittance was ludicrous. Iresponded in similar style offering to
“wallpaper his office with awards.” I regret the exchange. I should have
candidly explained that Toward Tradition is not an academic institution
and does not issue the kind of awards he described. Like most
organizations, our awards only acknowledge the support provided the
organization by the recipient. Whenever Toward Tradition has issued an
award it has always taken place at a public event after considerable board
discussion and a resolution. As a board member, Abramoff would have
known this which is what assured me that he was joking.



Fighting for Christmas

104
Page 30f7

Let me be clear. On no occasion did I, Toward Tradition, or any
organization with which I was affiliated ever create an award for, or
present one to Jack Abramoff. The affairs of a non-profit are documented
by minutes and at no-point did Abramoff’s award request ever get treated
in a serious manner by being brought before the board.

The scandal swirling around Jack deepened and then came the plea
agreement on January 3rd. That was what was responsible for the current
spate of negative publicity. Headlines such as “Abramoff Used
Foundation as Conduit for Money” began to appear.

The Plea Agreement is 14 pages long, with another 15 pages of
attachments, for a total of 29 pages. On page 13 of the attachments in item
35 out of a total of 41, appears a reference 1o “a non profit entity”.
Although it doesn’t mention any name, the non profit entity alluded to is
in fact Toward Tradition.

Toward Tradition staff members were extensively interviewed last August
by the Justice Department about the events. Here is what happened.

Toward Tradition ran large conferences in Washington DC in the fall of
1994, 1997, and 2000. For a Seattle-based organization to hold a large
national eventacross the country in Washington DC requires considerable
work and someone on the ground in DC to act as a local representative and
organizer. This person negotiates with hotels and caterers, stays in touch
with the aides and schedulers for Capitol Hill speakers, arranges logistics
such as transport and recording, and sees to the post conference wrap up,
public relations, ete. A DC conference succeeds or fails upon the caliber
of its roster of prominent speakers from Capitol Hill. A conference needs
to confirm the speaker list as early as possible while legislators prefer to
confirm as late as possible. Having a local organizer who knows the lay of
the land and who can obtain confirmations from the schedulers of
congressmen and senators is vital.

In both 1994 and 1997 Toward Tradition had succeeded in securing the
services of such organizers. For the 1994 conference, Toward Tradition
hired a politically experienced DC-based organizer to help put the
conference together. In 1997, our conference coordinating was done by a
DC-based organizer we hired who had previously worked in a
congressman’s office. In addition, two of our staff members flew out to
DC to base themselves there in the period leading up to the 1997
conference. The point is that there is an incredibly long list of to-dos in
arranging a multi-day conference in the nation’s capital.

Sometime before the summer of 2000 Jack Abramoff asked Toward
Tradition whether we had already hired the DC-based organizer for that
fall’s conference. Upon hearing that we had nobody appointed yet, he
offered to provide someone. He mentioned that he knew an individual
who had the experience and connections that we were seeking and that she
was currently looking for work. This was Lisa Rudy. He added that he



Fighting for Christmas

105

Page 4 of 7

might know a donor willing to donate a gift to Toward Tradition to be
used to hire a DC based coordinator who would help us with our
forthcoming conference.

It is not uncommion for donors to make specific gifts for specific purposes
50 we suspected nothing amiss and our board approved hiring Lisa Rudy
especially since her salary was to be covered by a donor. It is also not
uncommon for donors to enlist the support of their friends and business
contacts for their cause. Thus we were not surprised when a check arrived
from Jack Abramoff for $25,000 made out by a firm called ELottery, with
directions to pay Lisa Rudy $5,000/month for her services as our local
conference coordinator. We received a couple more checks from other
Abramoff clients allowing us to continue paying Lisa Rudy until the post-
conference work was complete which was January of 2001. Toward
Tradition paid her the total of what we received from Jack Abramoff for
that purpose. Nothing of those gifts was retained for Toward Tradition’s
general use; they were only used to hire a professional organizer in what
we thought was a completely legitimate arrangement.

As I understand it, Abramoff pled guilty to intending to influence Lisa
Rudy’s husband who worked for Tom DeLay by “providing ten equal
monthly payments totaling $50,000 through a nen-profit entity to the wife
of Staffer A.” The Justice Department questioned whether Lisa Rudy had
actually done work for Toward Tradition. Toward Tradition
documentation clearly demonstrated that, in all innocence, we had
thoroughly employed her services and that she had in fact done for us all
that the local coordinator was supposed to do at a fee within the range of
what we expected to pay for the services provided.

To clarify, the $25,000 check to Toward Tradition was NOT for lobbying
purposes in favor of gambling. Not only has Toward Tradition or myself
never engaged in lobbying but I have never written or spoken in favor of
gambling. In fact we have radio shows and articles, as well as excerpts
from my books in which my negative views of gambling, especially
government sanctioned gambling are no secret. At the time, back in 2000,
Toward Tradition assumed that Jack, still a member of the board; was
doing what many non-profit board members do for the non-profit
organization they serve, which was solicit a gift from a business associate
for our benefit.

That supporters and friends of Toward Tradition have been embarrassed
by the press linking us to Jack Abramoff disappoints me terribly.
However, Toward Tradition and | interact with thousands of individuals
and hundreds of organizations every year. It is just unrealistic to suppose
that none of these relationships are ever going to become problematic.
There was no reason for Toward Tradition to spurn Jack Abramoff's
support,

For many years Toward Tradition was admired and envied for having
someone like Jack Abramoff on our board of directors. In any typical



Fighting for Christmas

106
Page 5 of 7

week I would field several calls from prominent business or political
leaders, even from a sprinkling of celebrities, all seeking my help in

gaining access to Jack Abramoff. As recently as April 3%, 2002, The New
York Times published a flattering front page profile of Jack Abramoff with
nary a word of criticism, He was widely viewed in glowing terms both
socially and politically.

The insinuations of wrongdoing on the part of Toward Tradition are untrue
and unfair. This is to be expected. As a prominent conservative
spokesman heading a conservative organization, we present a juicy target
for a lefi-leaning press. But very few people get a fair shake in the press.
The news media are not in the business of “being fair.” They are in the
business of selling. They sell subscriptions, advertising, and publicity.
That is how they get paid. Obviously, the first rule of selling is—get the
prospect’s attention. This is what is happening when 2 used car salesman
strolls up and asks you if you like the vehicle you’re gazing at. It is also
exactly what a journalist does when he attracts your attention with a
sensationalistic headline. Despite high-minded and self-serving rhetoric
about journalistic responsibility, the media is in business like just about
everyone else and being in business means selling. But selling means
attracting attention and good news simply doesn’t attract attention.
Sensational stories do attract attention. Wild accusations do attract
attention. And when these wild accusations tar someone, it is notoriously
difficult for a public person to obtain redress for libelous statements in the
press. Years back, Ray Donovan, Ronald Reagan's Secretary of Labor
who was acquitted of corruption charges in a court of law after being tried
and condemned by media, plaintively asked "Where do I go to get my

reputation back?" No, the press doesn’t care about fairness. It is the nature
of the beast.

On a personal level, this affair reminds me that human beings are far too
complex creations to be evaluated with a simple balance sheet. Imagine a
man who saved someone’s life, raised money for the homeless and
hungry, and did séven other wonderful deeds. However, during the same
time period he also was cruel to a cat, had an affair and divorced his wife,
and did eleven other horrible things.

We are tempted to do some simple arithmetic on this human being. ‘A
total of nine good deeds versus thirteen bad deeds results in a minus four
rating. We then conclude that he is a moderately terrible human being.
He is much worse than someone with a plus seven rating and not quite as
bad as someone with a negative nine rating.

The truth is that this doesn’t work. -God created us as infinitely complex
creatures. We are capable of both evil actions and good ones—very often
on the same day. Even a moral reprobate like Schindler made a list that
saved many innocent lives. Someone who does some terrible things but
also does some good things is better for the world than someone who only
does terrible things. Someone who atones for his evil is better than
someone who feels no remorse. It is a mistake to label a person as “evil’



107

Fighting for Christmas Page 6 of 7

because of his evil actions. We are better off evaluating only people’s
many varied actions, leaving God to evaluate people in their totality.

Jack Abramoff is a practicing Jew who has admitted doing things that his
faith despises. This embarrasses other observant Jews as well it should.
Heaven knows, religious people are just as imperfect as secular people.
Being religious doesn’t mean one is perfect and never sins. It does mean
that when a religious person sins, he is tormented by pangs of remorse. He
agonizes in knowing every day that he has let down, not only himself; his
family and his friends, but also his God. Many of us are lured into the trap
of sounding self-righteous and sanctimonious when we condemn the
behavior of religious wrongdoers. While it is true that we are entitled to
expect a higher standard of conduct from those who fear God, it is not true
that God-fearing people who sin are irredeemable hypocrites. They are
religious people who are not perfect. They are not proof of the general
hypocrisy of faith neither are they a vindication of secularism. It would be
admirably consistent were the press to identify most of the murderers,
muggers, robbers, and rapists of society as miscreants who never had any
exposure to religion. )

1 am terribly saddened by the tragic turn of events in Jack Abramoff’s life
and by the impact his actions have had and will have on the lives of many
people including his own wife and children. Could I have foreseen the
calamity and its peripheral but distracting impact on Toward Tradition? I
don’t really think so. Many shrewd lawyers and business professionals as
well as experienced politicians in Jack Abramoff’s orbit failed to sense
any peril.

Had Abramoff’s lifestyle been dissolute; replete with women, drugs,
yachts, and fast cars, I along with many others would certainly have
recognized the unwholesome warning signs and been uncomfortable.
However, from what I observed, Jack’s life revolved around his work, his
family, and his faith. He spent money on subsidizing a kosher restaurant,
a religious high school, Israeli causes, and helping poor relatives. These -
don’t excuse illegal acts but neither were they warning signs to his friends
and associates. )

There are many who hate what Toward Tradition stands for and who will
exploit this unpleasant association by hurling mud. They never had any
interest in the truth and the truth won’t change their actions.

Abraham Lincoln was reputed to have said, "If I were to read, much less
answer, all the attacks made on me, this shop might as well be closed for
any other business. I do the very best I know how, the very best I can, and
I'mean to keep doing so until the end. If the end brings me out all right,
what is said against me won't amount to anything. If the end brings me out
wrong, then angels swearing I was right would make no difference.”

To those of you who always assumed that Toward Tradition conducted
itself with integrity and propriety, I appreciate you giving us the benefit of’



108

Fighﬁng for Christmas Page 7 of 7

the doubt and I hope this account of a tragic episode confirms your
assessment.

Rabbi Daniel Lapin.
Toward Tradition
Mercer Island, Washington.

Toward Tradition is America's leading bridge-builder between Jewish and
Christian communities; spanning the divide between Christians and Jews by

sculpting ancient solutions to modern problems in areas of family, faith, and
fortune.

For information: Contact Rachael Whaley at (800) 591-7579

MISSION | LEADERSHIP | MESSAGE | CALENDAR | SUPPORT US | ON-LINE STORE | LINKS | CONTACT US | HO?





